OCR
HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN kerül, azonban előrevetíti azt is, hogy ezek a szerelmesek sem lehetnek egymáséi. A dal Rágini kétségbeesett küzdelmét ábrázolja Bírával szemben: kézzel, faággal próbálja megtámadni Bírát, azonban Bírá nem üt vissza, erőszakmentesen reagál Rägini pröbälkozäsaira. Rägini is egyre erőtlenebbül próbálkozik, és a nézőben felmerül a kétely, hogy valójában mi is az, ami ellen Rágini küzd: a fogva tartása vagy a fogvatartója iránt érzett érzelmei? A dal megannyi toposzt használ fel: míg a filmekben gyakori, hogy a hóli ünnepének hagyományos festékdobálását kihasználva a szerelmesek egymáshoz érnek, itt színes festékporok helyett Rágini faforgáccsal dobálja meg Bírát. Az erotikus vágyat illusztrálva a szerelmesek folyóparton vagy vízesés alatt játszadoznak gyakran, itt bár megannyi vízesés és forrás jelenik meg a dalban, mindkét fél sebekkel van borítva és közeledésük balsejtelmű aurát áraszt. A dal tehát a halálra ítélt vonzalmat ábrázolja és előrevetíti a szerelmesek tragédiáját. A Raavan ezúton meglehetősen új fényben mutatja be a jólismert szereplőket, és foglalkoztatja a gondolat, hogy mi is történhetett valójában Szítá és Rávan között. Kísérletet tesz arra is, hogy a modern társadalmi problémák kontextusában értelmezze újra az eposzt, méghozzá a jelenkor morális kódexének megfelelően, amely azzalis tisztában van, hogy a történelmet a győztesek írják, azonban ez nem menti fel őket a morális felelősség alól. A film szerint a 21. században már nem elegendő a példakép szerep eléréséhez, hogy Ráma kövesse a törvény betűjét: jó embernek is kellene lennie, aki a nőket és a társadalom peremére szorult csoportokat sem használja ki. A film Szítája pedig igyekszik saját kezébe venni a sorsát, bár a korrupt társadalmi rendnek ő is áldozatává válik és elbukik, de kevésbé passzívan, mint az eposzi Szítá. A film címszereplője, Rávana pedig valamennyire rehabilitálódhat a nézők szemében. Adipurush - az első férfi kudarca Az Adipurush ([Ädipurus], „Az elsö ferfi”, 2023, rend.: Om Raut)?” cimü film Bollywood eddigi legnagyobb szabású kísérlete volt a Rámájana történetének feldolgozására — és az indiai filmtörténet egyik legcsúfosabb bukásává is vált. Ez meglepő lehet egyrészt abból a szempontból, hogy a film szándékai szerint a tradicionális, Ráma-centrikus, erkölcsi szempontból fekete-fehér világot hirdető világképet közvetítette, másrészről, hogy a BJP 2014-es hatalomra jutása óta a hindu mitológia szempontjából fontos történetek reneszánszát figyelhetjük meg. A film a valaha készült egyik legdrágább indiai produkció volt, amit egyszerre forgattak hindi és telugu nyelven, valamint 3D-ben is, a vizuális effektek minden lányukat. A boldog befejezésnek a nagybácsi állt az útjába, aki inkább megmérgezte Hír ételét, minthogy hozzámehessen Rándzshához. Amint fény derül a tragédiára, Rándzshá megeszi a maradék mérget, hogy legalább halálában együtt lehessen szerelmével. A Rámájanát szokás ádikávjaként, vagyis első költeményként, Rámát pedig ádipurusként, első férfiként tisztelni (Castro 2021: 33). 27 44