OCR
II. EPOSZOK A KÉPERNYŐN Raavan - , Rávana vagy Robin Hood ő?" Az alfejezet címét adó idézet a 2010-es Raavan [Ravan] cimi film hindi valtozatabél származik, amely akkor hangzik el, amikor a film városi szereplői, Rágini, Dév és Hémánt Bíráról, a helyi kiskirályról beszélgetnek. Bár Dévnek, a városból falura kihelyezett rendőrnek az a legfőbb célja, hogy elpusztítsa a bandavezért, azt sem hallgathatja el, hogy a falusiak között Bírá nagy népszerűségnek örvend. Ráginíi, Dév felesége ekkor teszi fel a kérdést Bírá jellemével és társadalmi megítélésével kapcsolatban, amely végül a film központi kérdésévé is válik. Bár a főszereplőket nem Rámának, Szítának és Rávanának hívják, a film címe és a film során elhangzó intertextuális utalások sora egyértelművé teszi, hogy egy Rámájana-adaptációról van szó. Méghozzá a korábban tárgyalt alkotásokhoz hasonlóan a Rámájana morális támadhatatlanságát megkérdőjelező történetek sorába illik, miközben modern környezetbe és a jelenkor problémáinak kontextusába helyezi a jól ismert történetet. A film Szítá és Rávana kapcsolatának szempontjából közelíti meg az eseményeket, és az eposz egyik visszatérő elemével, Rámának Szítá jellemével, hűségével és tisztaságával kapcsolatos kétségeivel foglalkozik. Az eposz szerint ugyanis Ráma végül nem tudta megbocsátani Szítának, hogy bár önhibáján kívül, de egy másik férfi házában is élt. Ez először Szítá száműzetéséhez, majd haláláhozis vezetett, annak ellenére, hogy Szítá többszöris bizonyította Ráma iránti hűségét. A Raavan tulajdonképp Ráma féltékenységét gondolja tovább, és azzal a gondolattal játszik el, hogy mi is történt volna, ha Szítá és Rávana között ténylegesen romantikus kapcsolat alakul ki. Továbbá egy politikai-tärsadalmi szempontböl is jelentős konfliktust, a törzsek és állami szervek közötti összetűzéseket is a film témájává teszi a rendőrkapitány és törzsi lázadó szembeállításával. A film ezzel a Rámájana kortárs, rigid értelmezését kérdőjelezi meg, amely szerint Ráma, mint a higgadt, dharma törvényei alapján cselekvő hős áll szemben Rávana túlzásokba eső, élvhajhászó, bűnös mentalitásával (Castro 2021: 47—48). A Raavan tehát ezeket az egyértelmű kategóriákat bonyolítja meg azzal, hogy Rávana alakját és motivációit állítja az előtérbe, azzal, hogy megindokolja Bírá tetteit, bemutatja Ráginível való kapcsolatát és megkérdőjelezi Dév jellemének makulátlanságát. 39