Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000108/0000

Hinduizmus és média a 21. században

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Szivák Júlia
Title (EN)
Hinduism and Media in the 21st Century
Field of science
Általános médiatudományok / Media studies (general) (12952), Film, rádió és televíziótanulmányok / Studies on Film, Radio and Television (13054)
Type of publication
monográfia
022_000108/0035
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 36 [36]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000108/0035

OCR

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN nyilvánvalóan teljesen elfogadhatatlan a hindutva konzervatív és patriarchális szemüvegén keresztül nézve. A film fogadtatását övező vita azonban valójában többről is szól, minthogy Rámát mennyire ítéljük jó férjnek a 21. században. A kérdés sokkal inkább az, hogy ítélkezhetünk-e Ráma fölött egyáltalán, vagy tévedhetetlen istenségként tartsuk számon, amely sokkal jobban megfelel a hindu jobboldal elképzeléseinek. Továbbá az a kérdés is felmerül, hogy egyáltalán kinek van joga értelmezni a hindu szent iratokat. A hinduizmus nativista értelmezését valló hindutva-követők számára elfogadhatatlan az, hogy egy zsidó származású, fehér, amerikai nő készítsen feldolgozást a Rámájanából, ugyanis ebben a kulturális kisajátítás gyarmatosító szándékát látják. Valamint azt a hindutva körökben népszerű álláspontot is megerősítve látják, hogya világ az angolszász kultúraközvetítők túlságosan nyugatias és liberális szemüvegén keresztül eltorzítva látja az ősi indiai bölcsességet (Dodd 2009:3)."5 A film természetesen ettől függetlenül nagyon népszerűvé vált, sőt, a nemzetközi közönség körében elképzelhető, hogy többettett a Rámájana történetének megismertetéséért, mint a hindutva ízlésének jobban megfelelő Ramanand Sagar-féle sorozat. Jelen tanulmánynak természetesen nem célja ebben a vitában állást foglalni, azonban az eposz globális jelentőségének, illetve a szöveghagyomány rugalmaságának bemutatására mindenképp alkalmas. Rámájana Bollywoodban Természetesen a Rámájana története az indiai filmipar legnagyobb képviselőjére, a bollywoodi filmiparra is nagy hatással volt. Mint arról már a korábbiakban is szó volt, aRámájana által teremtett kulturális univerzum, illetve a jólismert toposzok gyakran megjelennek nem vallásos filmes kontextusban is. Kifejezetten gyakori, hogy a filmek csupán inspirációt merítenek az eposz történetéből, de nem feldolgozást készítenek. A Rámájana története és különböző motívumai így gyakran megjelennek a kortárs indiai populáris kultúrában is, akár egészen szimbolikus, vagy modern köntösbe bújtatva. Fontos megjegyezni azonban, hogy Ráma és a Rámájana idézése sosem értéksemleges: vagy a fennálló rend, az igazságosság szimbóluma, vagy pedig egy kritikus olvasat során az igaztalan női szenvedést jeleníti meg. Az eposz hegemonikus olvasatának idézésére jó példa a Ram Teri Ganga Maili című film ([Räm, teri Gangä maili], Räma, bemocskolödott a Gangeszed, 1985, rend.: Raj Kapoor), amelyben Räma mint megmentö jelenik meg. A filmben, ami egyébként a később tárgyalt Mahábhárata eposzban is jelenlévő, Sakuntalá 55 Gyakoriak a nyugati szanszkritológusokkal szembeni kritikák is. Wendy Doniger, Sheldon Pollock és Audrey Truschke kedvelt célpontjai a hindutva trolloknak az online és offline térben egyaránt, mivel kutatásaikban gyakran fogalmaznak meg olyan nézeteket, amelyek a hindu nacionalizmus alapvetéseit, a dicsőséges, egységes és univerzális hindu politikumot kérdőjelezik meg. 34

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.24 MB
Permalink to jpg
022_000108/0035.jpg
Permalink to ocr
022_000108/0035.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu