OCR Output

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN

nyilvánvalóan teljesen elfogadhatatlan a hindutva konzervatív és patriarchális
szemüvegén keresztül nézve.

A film fogadtatását övező vita azonban valójában többről is szól, minthogy Rá¬
mát mennyire ítéljük jó férjnek a 21. században. A kérdés sokkal inkább az, hogy
ítélkezhetünk-e Ráma fölött egyáltalán, vagy tévedhetetlen istenségként tartsuk
számon, amely sokkal jobban megfelel a hindu jobboldal elképzeléseinek. Továbbá
az a kérdés is felmerül, hogy egyáltalán kinek van joga értelmezni a hindu szent
iratokat. A hinduizmus nativista értelmezését valló hindutva-követők számára
elfogadhatatlan az, hogy egy zsidó származású, fehér, amerikai nő készítsen feldol¬
gozást a Rámájanából, ugyanis ebben a kulturális kisajátítás gyarmatosító szándékát
látják. Valamint azt a hindutva körökben népszerű álláspontot is megerősítve látják,
hogya világ az angolszász kultúraközvetítők túlságosan nyugatias és liberális szem¬
üvegén keresztül eltorzítva látja az ősi indiai bölcsességet (Dodd 2009:3)."5 A film
természetesen ettől függetlenül nagyon népszerűvé vált, sőt, a nemzetközi közönség
körében elképzelhető, hogy többettett a Rámájana történetének megismertetéséért,
mint a hindutva ízlésének jobban megfelelő Ramanand Sagar-féle sorozat. Jelen
tanulmánynak természetesen nem célja ebben a vitában állást foglalni, azonban
az eposz globális jelentőségének, illetve a szöveghagyomány rugalmaságának
bemutatására mindenképp alkalmas.

Rámájana Bollywoodban

Természetesen a Rámájana története az indiai filmipar legnagyobb képviselőjére,
a bollywoodi filmiparra is nagy hatással volt. Mint arról már a korábbiakban is szó
volt, aRámájana által teremtett kulturális univerzum, illetve a jólismert toposzok
gyakran megjelennek nem vallásos filmes kontextusban is. Kifejezetten gyakori,
hogy a filmek csupán inspirációt merítenek az eposz történetéből, de nem feldol¬
gozást készítenek. A Rámájana története és különböző motívumai így gyakran
megjelennek a kortárs indiai populáris kultúrában is, akár egészen szimbolikus,
vagy modern köntösbe bújtatva. Fontos megjegyezni azonban, hogy Ráma és a
Rámájana idézése sosem értéksemleges: vagy a fennálló rend, az igazságosság
szimbóluma, vagy pedig egy kritikus olvasat során az igaztalan női szenvedést
jeleníti meg.

Az eposz hegemonikus olvasatának idézésére jó példa a Ram Teri Ganga Maili
című film ([Räm, teri Gangä maili], Räma, bemocskolödott a Gangeszed, 1985,
rend.: Raj Kapoor), amelyben Räma mint megmentö jelenik meg. A filmben,
ami egyébként a később tárgyalt Mahábhárata eposzban is jelenlévő, Sakuntalá

55 Gyakoriak a nyugati szanszkritológusokkal szembeni kritikák is. Wendy Doniger, Sheldon
Pollock és Audrey Truschke kedvelt célpontjai a hindutva trolloknak az online és offline
térben egyaránt, mivel kutatásaikban gyakran fogalmaznak meg olyan nézeteket, amelyek a
hindu nacionalizmus alapvetéseit, a dicsőséges, egységes és univerzális hindu politikumot

kérdőjelezik meg.

34