Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000108/0000

Hinduizmus és média a 21. században

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Szivák Júlia
Title (EN)
Hinduism and Media in the 21st Century
Field of science
Általános médiatudományok / Media studies (general) (12952), Film, rádió és televíziótanulmányok / Studies on Film, Radio and Television (13054)
Type of publication
monográfia
022_000108/0034
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 35 [35]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000108/0034

OCR

II. EPOSZOK A KÉPERNYŐN A szokatlan és minden pátoszt nélkülöző feldolgozás és átértelmezés, illetve a modern kori párhuzamos történet természetesen sokakban ellenérzést váltott ki, elsősorban azokban, akik számára a Rámájana megkérdőjelezhetetlen, rendalkotó szent szöveg. Számukra különösen azok az elemek tűntek kifogásolhatónak, amelyek Ráma tévedhetetlenségét cáfolták, illetve azok a vizuális ábrázolások, amelyek Ráma és Szítá viszonyát élesen kritizálták." Ezen kívül Paley írt egy saját daltis a filmbe, amelyet Ráma és Szítá fiai az erdőben énekelnek apjuk tiszteletére: "Sing his love, sing his praise, Rama set his wife ablaze. Got her home, kicked her out, To allay his peoples doubt. Ramas wise, Ramas just, Rama does what Rama must. Duty first, Sita last, Ramas reign is unsurpassed." Zengd a szeretetét és dicsőítő éneket, Ráma felgyújtotta a feleségét. Hazavitte, majd jól kirúgta, Hogy eloszlassa népe gyanúját. Ráma bölcs, Ráma igazságos, Ráma azt teszi, amit kell. Első a kötelesség, utolsó Szítá. Ráma uralmát semmi sem múlhatja felül. (A szerző fordítása.) A dalszöveg kritikus hangvétele, a gyerekversszerű rímek és egyszerű dallam még inkább erősítik a komikus hatást, amely sokak szerint nem megengedhető egy ilyen nagy vallási jelentőséggel rendelkező történet esetében. Főleg a hindutva amerikai és indiai követőit háborították fel ezek a jelenetek, így ők a film betiltását is követelték. Nemcsak a Ráma tökéletességét kritizáló hangvétel zavarta őket, de Paley olyan változtatásokat is eszközölt a történetben, amelyek nyilvánvalóan nem férnek bele a hindu mitológia szűk, hindutva-kompatibilis értelmezésébe. Erre talán a legjobb példa a film utolsó jelenete, amely megfordítja és keretbe foglalja az egész történetet. A film utolsó perceiben ismét Laksmi és Visnu térnek vissza, de immáron Visnu masszírozza Laksmií lábát, mellyel Paley azt sugallja, hogy Visnu— Rámalehet, hogy tanult Szítá utolsó áldozatából, és isteni formájuk visszanyerése után talán jobban értékeli Laksmí-Szítát. Ez a feminista és revizionista álláspont 54 A dalbetétekben előfordul, hogy Ráma Szítá hátán lovagol, míg felesége csillogó szemmellesi minden igényét, illetve egy olyan jelenet is van, amelyben Ráma lábbal rúgja ki a várandós Szítát a palotájából. 33

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
970.45 KB
Permalink to jpg
022_000108/0034.jpg
Permalink to ocr
022_000108/0034.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu