Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000108/0000

Hinduizmus és média a 21. században

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Szivák Júlia
Title (EN)
Hinduism and Media in the 21st Century
Field of science
Általános médiatudományok / Media studies (general) (12952), Film, rádió és televíziótanulmányok / Studies on Film, Radio and Television (13054)
Type of publication
monográfia
022_000108/0033
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 34 [34]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000108/0033

OCR

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN A dalbetétekben Szítá animált figurája meglehetősen sok hasonlóságot mutat az amerikai Betty Boop-figurával: eltúlzottan nőies alakja a férfiak szempontjából ideális nő attribútumait jeleníti meg vizuálisan is, Szítá példakép-percepciójára reflektálva. A nagy, izmos felsőtesttel és keskeny csípővel rendelkező Ráma, az ideális férfi, pedig Johnny Bravót, az amerikai popkultúra másik ikonikus alakját idézheti emlékezetünkbe (Chanda 2011: 5). Ezek a dalok nemcsak, hogy a Rámájanábólhiányzó érzelmi dimenziót pótolják, de a filmet jobban az indiai elbeszélő tradícióhozis kapcsolják, hisz a dalbetétek az indiai színház és film elengedhetetlen részét képezik. A dalbetétek további jelentőségét mutatja, hogy az egész projekt ezekből nőtt ki, ugyanis az indiai kultúrával ismerkedő Paley úgy érezte, hogy komoly áthallások vannak Annette Hanshaw dalai és Szítá Rámához fűződő kapcsolata között, ezért a Rámájana szereplőit felhasználva néhány animált videóklipet készített Hanshaw dalaihoz. A rövid videók gyorsan nagy népszerűségre tettek szert különböző videómegosztó portálokon, és ez motiválta Paley-t arra, hogy egy nagyobb volumenű projektbe is belefogjon (Singh 2009: 171). A végső, egész estés rajzfilm azonban nem csak a Rámájana feldolgozását tartalmazza, hanem a készítő élettörténetének néhány szeletétis. Ezek a jelenetek nemcsak a történet korokon és kultúrákon átívelő, univerzális jellegét hangsúlyozzák, hanem megmagyarázzák Paley motivációját a film elkészítésére is. Amint a Paley-ről szóló jelenetekből kiderül, Nina Paley programozó férje először feleségét hátrahagyva Indiába költözött munkaügyben, majd nem sokkal később szakított is vele. Paley az elhanyagolt és eltaszított nő élethelyzetében nyilvánvalóan más szemszögből közelítette meg a történetet, mint a középkori férfi költők vagy a modern indiai szerzők. Az eposzt így elsősorban mint érzelmi elhanyagolásról szóló, Szítá számára tragikus történetet értelmezte, és a hangsúlyt a Szítá és Ráma közötti érzelmi különbségekre helyezte. Mindaz, hogy ez a többezer éves eposz ennyire passzolt az aktuális élethelyzetéhez, arra utal, hogy a történet bár korokon és kultúrákon átívelve is megszólít embereket, mindenkinek mást jelent. 32

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.08 MB
Permalink to jpg
022_000108/0033.jpg
Permalink to ocr
022_000108/0033.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu