OCR Output

II. EPOSZOK A KÉPERNYŐN

televíziós csatorna is kénytelen volt reklámok sugárzásával, valamint külső tarta¬
lomgyártó cégek bevonásával magasabb nézőszámokat és bevételeket produkálni.
Alegnepszerübbnek a valläsos tartalmak bizonyultak (Lutgendorf 1995: 220-221)
annak ellenére is, hogy a csatornának elméletileg továbbra is szekuláris tartalmakra
kellett volna koncentrálnia.

A Ramayana készítésekor tehát annak érdekében, hogy elejét vegyék a kriti¬
káknak, igyekezték a Rámájanát egyes vallásokon túlmutató, általános emberi
történetként beállítani. Az érvelés szerint ez nem pusztán egy bizonyos vallás
központi istenalakját mutatja be, de azindiai nemzet általános kulturális örökségét
alkotja. Ennek alátámasztásaként az epizódok a következő szöveggel indultak:

„A Nagy Eposz, a RÁMÁJANA, a végtelen idők kezdetétől világítja meg az emberiség
útját. Nem régmúlt idők halott irodalma ez, hanem évezredek óta befolyásolja és formálja
az emberek életét, és napjainkban is élő erő az indiai tudatban."

Ugyanittis tetten érhető a műsor készítőinek fentebb említett, Rámájanát vallások
felé emelő szándéka, mindennek ellentmond azonban, hogy a sorozat képi világa
és szimbólumrendszere egyértelműen a hinduizmus vizuális kultúrájába és hagyo¬
mányrendszerébe illeszkedik. Bár ez ellenkezett az állami televízió műsorkészítési
elveivel, de a gyors népszerűvé váláshoz is hozzájárult, hisz a nézők széles rétegei
számára az ismertség érzését nyújtotta a képi világ és szimbólumrendszer, mivel
a Rámájana történeteinek fogyasztása egyébként is leggyakrabban vallásos kont¬
extusban történt. A sorozat készítői pedig erre tapintottak rá és innovatív módon
ötvözték a jól megszokott elbeszélés- és ábrázolásmódot a modern stúdiótechnika
által nyújtott új lehetőségekkel, így hidat képeztek ahagyományos elbeszélésformák
és a modern technológia között. Ráma herceget egyértelműen Visnu megtestesü¬
léseként ábrázolták, isteni mivoltához kétség sem férhetett, de egyéb jellemzőket
is fellelhetünk a képi és zenei világában, valamint a nyelvezetben, amelyek mind
a hindu tradíciókhoz kapcsolták a sorozatot.

A szereplők megjelenése és ruházata a hindu istenségeket ábrázoló népszerű
naptárművészetre nyúlt vissza, amelyről már a bevezetőben ejtettünk néhány
szót. Ugyan a naptárművészet egyéb témákat, mint például hazafias témákat, fil¬
mposztereket vagy tájképeket is magába foglalt, de Raja Ravi Varmának [Rádzsá
Ravi Varmál, a naptárművészet fontos alakjának fő témái közé az isten- és is¬
tennőábrázolások tartoztak. Gyakran és szívesen jelenítette meg a Rámájana és
a Mahábhárata eseményeit, amelyek a függetlenségi törekvés idején megteltek
gyarmatosítás-ellenes tartalommal is, vagyis komoly szerepet játszottak a nem¬
zetépítésben is (Insaf 2012).

23