sen megsértő műsorok kerülnek mind gyakrabban tiltólistára, az indiai politikai
közbeszéd jobbra tolódásával párhuzamosan (Masani 2015).
A vizuális élmény mellett a hinduizmus gyakorlatában igen fontos szerepet játszik
azene is. A hindu mitológia szerint a zene isteni eredetű jelenség, patrónusa pedig
Szaraszvati, a bölcsesség és a zene istennője. Brahmá, a teremtő isten pedig a zenét
jelölte meg az , ötödik Védaként", ezzel a hinduizmus egyéb írásos forrásaival emelte
egy szintre (Beck 2014: 358). A gyakran vallásos témákat feldolgozó magaskultúra
(pl. indiai klasszikus zene és táncok) mellett a zene és éneklés fontos részét képezte
és képezi a hétköznapi vallásgyakorlatnak is. A bhadzsanokkal, vagyis isteneket
dicsőítő vallásos dalokkal később részletesen foglalkozunk, azonban itt érdemes
ejtenünk pár szót a technológiai fejlődés vallásos zenére gyakorolt hatásáról is.
A kazettatechnológia és a digitális reprodukció megjelenése alapjaiban változtatta
meg a zenéhez való viszonyt is, hiszen innentől fogva az élő produkció jobban a
háttérbe szorulhatott. Nem feltétlenül kell már a bhadzsanokat énekelni, de például
akülönböző vallásos böjtök, vraták idején sincs feltétlenül szükség arra, hogy egy
hozzáértő személy recitálja a böjt történetét, a vrat kathát, elegendő lejátszani a
megfelelő magnókazettát. A kazettaforradalom nyomán Észak-Indiában hatalmas
piaca alakult ki a vallásos zenei tartalmaknak (Manuel 1993: 120), amely napja¬
inkban is virágzik, és mindegyik regionális zenei piac legstabilabb szereplőjeként
jelenik meg. Fontos megemlíteni a zene és mozgókép összefonódását is. Ugyan a
témával a következő fejezetekben részletesen foglalkozunk, itt is fontos kiemelni,
hogy Indiában a mozgóképes kultúra elengedhetetlen részét képezi a zene: az in¬
diai filmeknek kifejezetten fontos elemét képezik a dalbetétek, amelyek gyakran
a történetmesélésbe is integránsan illeszkednek. Amint azt a későbbiekben látni
fogjuk, a filmdalok gyakran merítik szimbólumaikat vallásos történetekből, de
ezen kívül a zene a mozgókép vallásos jelentőségét fokozó tényezőként is fontos
lehet (Dwyer 2006: 58).
A televíziózás és még inkább az internet terjedése mélyreható változásokat in¬
dított el az indiai társadalom minden rétegében. Annak ellenére, hogy India még
2019-ben is csak a 129. helyen szerepel a világ 189 országát összesítő ENSZ által
összeállított emberi fejlettségi index (HDJ) listáján (UNDP 2019), figyelemre méltó,
hogy az ország milyen tempóban tud lépést tartani a digitális technológiával. Ez
elsősorban az elérhető árú, kifejezetten az indiai piacra fejlesztett okostelefonoknak
és az olcsó mobilinternetnek köszönhető. A BBC 2019-es felmérése szerint Indi¬
ában a legolcsóbb a mobilinternet az egész világon, melynek következményében
Indiában igazi okostelefon-forradalom zajlik (Roy 2019). 2023-ra már több mint
837 millió ember rendelkezett internet-kapcsolattal, és ezen felhasználók 60—8096-a
okostelefonnal csatlakozott az internethez (Ihe Wire 2023). Az indiai hétköznapi
élet fontos elemét képezi a telefonos applikációk használata (Roy 2019), melyek
közül kiemelkedik a WhatsApp üzenetküldő applikáció, amely sok esetben az üz¬