OCR
I. A HINDUIZMUS A 21. SZÁZADBAN a jelentősége felértékelődhet. Ezenkívül a hinduizmus hibrid formái Nyugaton, a diaszpórán kívül, nem indiai származású emberek között is elkezdtek terjedni. A legismertebb, nem indiai származású hindukat tömörítő szervezet az ISKCON mozgalom, a Krisna-tudat Nemzetközi Szervezete, amely Magyarországonis jelen van (Kamarás 1998). Amint a bevezetőben említettük, India és a vallások 21. századi viszonyában különös fontossággal bír a hindu nacionalizmus, vagyis a hindutva megerősödése. Ahindutvät egyfajta kulturälis nacionalizmuskent definiälhatnänk, amely az indiai eredetű vallások, elsősorban a hinduizmus felsőbbrendűségét hirdeti az Indián kívül eredő vallásokkal, például az iszlámmal és a kereszténységgel szemben. Ez nemcsak a hinduizmusnak az indiai társadalomban betöltött szerepére van hatással, de a diaszpórán keresztül India nemzetközi kapcsolatait is befolyásolja. A 2014 óta kormányzó párt, a Bharatiya Janata Party (Bhäratija Dzsantä Pärti, Indiai Néppárt) politikáját is ez az ideológia határozza meg, amely így aközbeszédbenis egyre nagyobb térhez jut. Nemcsak a politikai kampányokban és döntéshozatalban jelennek meg a hindutva gondolatai, de az Indiai Cenzori Hivatal és a filmkészítők öncenzúrájának révén a populáris kultúrában is egyre nagyobb teret nyernek, amelyet a továbbiakban részletesen tárgyalni fogunk. Mindamellet fontos szerepet játszik a hinduizmus gyakorlatának és reprezentációjának 21. századi alakulásában a tömnegkommunikáció változása is, hisz ennek terjedése révén a vallásos tartalmak is könnyebben hozzáférhetővé válnak egyre szélesebb rétegek számára. Mivel egy hosszabb folyamatról van szó, a következőkben röviden áttekintjük a technológia és vallás kapcsolatának történetét és jelentőségét. MÉDIA ÉS HINDUIZMUS — TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS A hinduizmus és a tömegmédia viszonyának fontos kapcsolódási pontja, hogy mindkettőben igen fontos szerepet játszik a vizualitás. A hindu vallási hagyományban és különösen a hétköznapi vallásosságban a darsan, vagyis az istenség látása, a megtekintés aktusa igen meghatározó. A darsan hagyományos értelemben templomi látogatást és az istenség szobrának rituális megtekintését jelentette, hisz a hindu vallásfelfogás szerint az istenség benne lakozik az összes róla készül képmásban és szoborban. Napjainkra a darsan fogalmát sokkal szélesebben is értelmezhetjük. A nyomdai sokszorosítás, majd a televíziós műsorszórás révén az istenség látása sokkal szélesebb rétegek számára és új környezetbenis lehetővé vált. A technológiai fejlődés következményeképp ma már létezik digitális műsorszórással, a templom szentélyéből az interneten vagy a kábeltévén közvetített darsan (McLain 2016: 231), de az istenekről szóló mitologikus sorozatok és filmek megtekintését is ide számíthatjuk. Az istenek ikonográfiai ábrázolása és a vizualitás kulcsszerepe azonban továbbra is megmaradt, ezért érdemes néhány szót ejteni erről a témáról is. A következőkben néhány olyan technológiai innovációt emelek ki, amelyek 11