I. A HINDUIZMUS A 21. SZÁZADBAN
a jelentősége felértékelődhet. Ezenkívül a hinduizmus hibrid formái Nyugaton,
a diaszpórán kívül, nem indiai származású emberek között is elkezdtek terjedni.
A legismertebb, nem indiai származású hindukat tömörítő szervezet az ISKCON
mozgalom, a Krisna-tudat Nemzetközi Szervezete, amely Magyarországonis jelen
van (Kamarás 1998).
Amint a bevezetőben említettük, India és a vallások 21. századi viszonyában
különös fontossággal bír a hindu nacionalizmus, vagyis a hindutva megerősödése.
Ahindutvät egyfajta kulturälis nacionalizmuskent definiälhatnänk, amely az indiai
eredetű vallások, elsősorban a hinduizmus felsőbbrendűségét hirdeti az Indián
kívül eredő vallásokkal, például az iszlámmal és a kereszténységgel szemben. Ez
nemcsak a hinduizmusnak az indiai társadalomban betöltött szerepére van hatással,
de a diaszpórán keresztül India nemzetközi kapcsolatait is befolyásolja. A 2014
óta kormányzó párt, a Bharatiya Janata Party (Bhäratija Dzsantä Pärti, Indiai
Néppárt) politikáját is ez az ideológia határozza meg, amely így aközbeszédbenis
egyre nagyobb térhez jut. Nemcsak a politikai kampányokban és döntéshozatalban
jelennek meg a hindutva gondolatai, de az Indiai Cenzori Hivatal és a filmkészítők
öncenzúrájának révén a populáris kultúrában is egyre nagyobb teret nyernek,
amelyet a továbbiakban részletesen tárgyalni fogunk.
Mindamellet fontos szerepet játszik a hinduizmus gyakorlatának és repre¬
zentációjának 21. századi alakulásában a tömnegkommunikáció változása is, hisz
ennek terjedése révén a vallásos tartalmak is könnyebben hozzáférhetővé válnak
egyre szélesebb rétegek számára. Mivel egy hosszabb folyamatról van szó, a kö¬
vetkezőkben röviden áttekintjük a technológia és vallás kapcsolatának történetét
és jelentőségét.
MÉDIA ÉS HINDUIZMUS — TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS
A hinduizmus és a tömegmédia viszonyának fontos kapcsolódási pontja, hogy
mindkettőben igen fontos szerepet játszik a vizualitás. A hindu vallási hagyomány¬
ban és különösen a hétköznapi vallásosságban a darsan, vagyis az istenség látása, a
megtekintés aktusa igen meghatározó. A darsan hagyományos értelemben templomi
látogatást és az istenség szobrának rituális megtekintését jelentette, hisz a hindu
vallásfelfogás szerint az istenség benne lakozik az összes róla készül képmásban
és szoborban. Napjainkra a darsan fogalmát sokkal szélesebben is értelmezhetjük.
A nyomdai sokszorosítás, majd a televíziós műsorszórás révén az istenség látása
sokkal szélesebb rétegek számára és új környezetbenis lehetővé vált. A technológiai
fejlődés következményeképp ma már létezik digitális műsorszórással, a templom
szentélyéből az interneten vagy a kábeltévén közvetített darsan (McLain 2016:
231), de az istenekről szóló mitologikus sorozatok és filmek megtekintését is
ide számíthatjuk. Az istenek ikonográfiai ábrázolása és a vizualitás kulcsszerepe
azonban továbbra is megmaradt, ezért érdemes néhány szót ejteni erről a témáról
is. A következőkben néhány olyan technológiai innovációt emelek ki, amelyek