Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000108/0000

Hinduizmus és média a 21. században

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Szivák Júlia
Title (EN)
Hinduism and Media in the 21st Century
Field of science
Általános médiatudományok / Media studies (general) (12952), Film, rádió és televíziótanulmányok / Studies on Film, Radio and Television (13054)
Type of publication
monográfia
022_000108/0009
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 10 [10]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000108/0009

OCR

HINDUIZMUS ÉS A MÉDIA A 21. SZÁZADBAN Különösen érdemes a vallás és média metszetét az indiai társadalom tágabb kontextusában vizsgálni. Az ország az elmúlt harminc évben jelentős gazdasági átalakuláson és robbanásszerű modernizáción ment keresztül, amely az élet minden területére kihatott. Ez azonban a társadalmi különbségek növekedéséhez és a társadalom polarizálódáshozis vezetett, amelynek egyik vetülete, hogy a technikai vívmányokhoz sem egyformán férnek hozzá az emberek. Míg az angolul beszélő, középosztálybeli programozók a világ informatikai szolgáltatószektorának élvonalába emelték Indiát, addig a társadalom széles rétegei továbbra is írástudatlanok és a szegénységi küszöb alatt élnek, vagyis anyagi lehetőségeik, illetve számítástechnikai ismereteik és médiához való hozzáférésük terén igen korlátozottak. A másik figyelemreméltó tényező pedig az, hogy Indiában az elmúlt évtizedekben a vallás társadalmi szerepe is megváltozott. 1947-ben, az ország függetlenné válásakor a vallások közötti egyenrangúságot hirdető szekularizmus vált a domináns ideológiává. Az 1991-es gazdasági nyitás nyomán bekövetkező társadalmi polarizáció azonban a vallás szerepének változását is elhozta. Előtérbe került a hindutva, vagyis a hindu nacionalizmus, amely az indiai társadalom egész szerkezetét kívánja átalakítani. A hindutva ideológiája, amellyel a későbbiekben részletesen is foglalkozunk, a hindu vallás és népesség társadalmi jelentőségének növelését propagálja, amely a hinduizmusnak a médiában betöltött szerepét is befolyásolja. Ezenkívül a hindutva a jelentős méretű indiai diaszpóra körében is egyre nagyobb népszerűségre tesz szert, ami visszahat az anyaország társadalmi folyamataira. A társadalmi, gazdasági és technológiai változások, a globalizáció és migráció a hétköznapi élet, és így a hindu vallásgyakorlat minden aspektusára is hatott Indiában. Ebben a kötetben tehát a hinduizmus és média kapcsolatának különböző példáin keresztül mutatom be a vallás és média 21. századi kapcsolatának néhány szeletét. A későbbi elemzésekhez feltétlenül szükséges kontextus megteremtésének érdekében a következőkben röviden vázolom a hinduizmus 21. századi gyakorlatának legfontosabb elemeit, továbbá ezt követően a média és a tömegkommunikáció helyzetébe is bepillantunk. KOSZONETNYILVANITAS Szeretnék köszönetet mondani szerkesztői munkájáért Dr. Szilágyi Zsoltnak, a HUN-REN BIK Néprajztudományi Intézet tudományos főmunkatársának, aki egyben a könyv ötletgazdája is volt. Továbbá köszönet illeti a PPKE BTK Modern Kelet-Ázsia Kutatócsoportjának munkatársait, különös tekintettel Dr. Papp Bendegúzt a könyv megjelentetésében nyújtott hathatós segítségéért. Hálás köszönetem ezen kívül kedves barátaimnak, Nagy Ceciliänak es Välöczi Röbertnek a kézirat elolvasásáért és javaslataikért. Ezen kívül köszönettel tartozom a kötet megjelenését lehetővé tevő Magyar Nemzeti Banknak, illetve a Magyar Vallástudományi Társaságnak. 8

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.28 MB
Permalink to jpg
022_000108/0009.jpg
Permalink to ocr
022_000108/0009.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu