Különösen érdemes a vallás és média metszetét az indiai társadalom tágabb
kontextusában vizsgálni. Az ország az elmúlt harminc évben jelentős gazdasági
átalakuláson és robbanásszerű modernizáción ment keresztül, amely az élet min¬
den területére kihatott. Ez azonban a társadalmi különbségek növekedéséhez és a
társadalom polarizálódáshozis vezetett, amelynek egyik vetülete, hogy a technikai
vívmányokhoz sem egyformán férnek hozzá az emberek. Míg az angolul beszélő,
középosztálybeli programozók a világ informatikai szolgáltatószektorának élvona¬
lába emelték Indiát, addig a társadalom széles rétegei továbbra is írástudatlanok és a
szegénységi küszöb alatt élnek, vagyis anyagi lehetőségeik, illetve számítástechnikai
ismereteik és médiához való hozzáférésük terén igen korlátozottak.
A másik figyelemreméltó tényező pedig az, hogy Indiában az elmúlt évtizedek¬
ben a vallás társadalmi szerepe is megváltozott. 1947-ben, az ország függetlenné
válásakor a vallások közötti egyenrangúságot hirdető szekularizmus vált a domi¬
náns ideológiává. Az 1991-es gazdasági nyitás nyomán bekövetkező társadalmi
polarizáció azonban a vallás szerepének változását is elhozta. Előtérbe került a hin¬
dutva, vagyis a hindu nacionalizmus, amely az indiai társadalom egész szerkezetét
kívánja átalakítani. A hindutva ideológiája, amellyel a későbbiekben részletesen
is foglalkozunk, a hindu vallás és népesség társadalmi jelentőségének növelését
propagálja, amely a hinduizmusnak a médiában betöltött szerepét is befolyásolja.
Ezenkívül a hindutva a jelentős méretű indiai diaszpóra körében is egyre nagyobb
népszerűségre tesz szert, ami visszahat az anyaország társadalmi folyamataira.
A társadalmi, gazdasági és technológiai változások, a globalizáció és migráció
a hétköznapi élet, és így a hindu vallásgyakorlat minden aspektusára is hatott In¬
diában. Ebben a kötetben tehát a hinduizmus és média kapcsolatának különböző
példáin keresztül mutatom be a vallás és média 21. századi kapcsolatának néhány
szeletét. A későbbi elemzésekhez feltétlenül szükséges kontextus megteremtésének
érdekében a következőkben röviden vázolom a hinduizmus 21. századi gyakorlatá¬
nak legfontosabb elemeit, továbbá ezt követően a média és a tömegkommunikáció
helyzetébe is bepillantunk.
Szeretnék köszönetet mondani szerkesztői munkájáért Dr. Szilágyi Zsoltnak,
a HUN-REN BIK Néprajztudományi Intézet tudományos főmunkatársának,
aki egyben a könyv ötletgazdája is volt. Továbbá köszönet illeti a PPKE BTK
Modern Kelet-Ázsia Kutatócsoportjának munkatársait, különös tekintettel Dr.
Papp Bendegúzt a könyv megjelentetésében nyújtott hathatós segítségéért. Hálás
köszönetem ezen kívül kedves barátaimnak, Nagy Ceciliänak es Välöczi Röbertnek
a kézirat elolvasásáért és javaslataikért. Ezen kívül köszönettel tartozom a kötet
megjelenését lehetővé tevő Magyar Nemzeti Banknak, illetve a Magyar Vallás¬
tudományi Társaságnak.