OCR
BEVEZETÉS Narendra Modi 2014-es kormányra lépése óta heti rendszerességgel jelennek meg azok a hírek az indiai sajtóban, amelyek a hindu nacionalista politika előretöréséről, a hindu szimbolika megerősödéséről szólnak. Legyen szó a történelemkönyvek átírásáról, India potenciális átnevezéséről vagy a Modi által Joe Bidennek állami látogatása során adományozott hindu áldozati kellékekről, India hindu identitása egyre inkább előtérbe kerül. Ennek az identitásnak a megteremtésében, elterjesztésében vagy épp vitatásában kulcsszerepe van a médiának, legyen szó akár filmekről, sorozatokról, populáris zenéről, vagy közösségi médiáról, hisz Indiában a hétköznapi élet jelentős részét teszi ki a médiafogyasztás. Jelen kötet ezért arra törekszik, hogy bemutassa a világ harmadik legnagyobb, több mint 1,2 milliárd követővel rendelkező vallása, a hinduizmus médiával való kapcsolatának néhány szeletét. Annak ellenére, hogy a technológiát általában hajlamosak vagyunk modern, szekuláris, progresszív jelenségnek, a vallást pedig hagyományosnak és néha archaikusnak tartani (De - Nandi 2019: 14), a tômegkommunikäciés technolôgia fejlődése a világ minden táján figyelemreméltó hatást gyakorolt a vallásokra. Az elektronikus média, vagyis a rádió és televízió, illetve napjainkban az internetes , új média" más megnevezéssel a digitális média elterjedése új jelenségek kialakulását, vagy meglévő hagyományok átalakulását eredményezheti. Akár a latin-amerikai ,teleevangelistákra", televíziós hittérítőkre, akár a szefárd zsidók kalózrádióira vagy a különböző dzsihádista honlapokra gondolunk, észrevehetjük, hogy az új tömegkommunikációs technológiák elterjedésével járó szélesebb nyilvánosságnak és az interaktív kommunikációs csatornáknak a vallás kontextusában is komoly társadalmi hatásai vannak. Az általános megközelítésekkel ellentétben tehát a technológia fontos eleme lehet a vallás 21. századi gyakorlatának is, hisz az új kommunikációs lehetőségek jelentősen átformálhatják a vallás társadalmi hatásmechanizmusát, mivel segítségükkel sokkal szélesebb körben és gyorsabban terjednek az információk. Ezen írás földrajzi fókuszában India áll, ahol a hétköznapi élet szerves részét képezi mind a hindu hitvilághoz kapcsolódó szertartások, szokások és hagyományok szövevénye, mind pedig akommunikációs eszközök mindent átható jelenléte. Amint azt a későbbiekben részletesen is tárgyaljuk, a hinduizmus igen heterogén vallás, amelynek nincs mindenki által elfogadott dogmarendszere, ellenben nagy különbségeket figyelhetünk meg a vallásgyakorlatban szektákként, régiónként, de akárcsak társadalmi rétegenkéntis. Épp ezért releváns a hinduizmus reprezentációjátatömegmédia viszonylatában vizsgálni, hisz a vallásos témájú sorozatok, filmek és egyéb médiatermékek napjainkban olyan széles közönséget tudnak elérni, ami a hinduizmus hosszú történetében teljesen egyedülálló.