Narendra Modi 2014-es kormányra lépése óta heti rendszerességgel jelennek meg
azok a hírek az indiai sajtóban, amelyek a hindu nacionalista politika előretöréséről,
a hindu szimbolika megerősödéséről szólnak. Legyen szó a történelemkönyvek
átírásáról, India potenciális átnevezéséről vagy a Modi által Joe Bidennek állami
látogatása során adományozott hindu áldozati kellékekről, India hindu identitása
egyre inkább előtérbe kerül. Ennek az identitásnak a megteremtésében, elterjeszté¬
sében vagy épp vitatásában kulcsszerepe van a médiának, legyen szó akár filmekről,
sorozatokról, populáris zenéről, vagy közösségi médiáról, hisz Indiában a hétköz¬
napi élet jelentős részét teszi ki a médiafogyasztás. Jelen kötet ezért arra törekszik,
hogy bemutassa a világ harmadik legnagyobb, több mint 1,2 milliárd követővel
rendelkező vallása, a hinduizmus médiával való kapcsolatának néhány szeletét.
Annak ellenére, hogy a technológiát általában hajlamosak vagyunk modern,
szekuláris, progresszív jelenségnek, a vallást pedig hagyományosnak és néha ar¬
chaikusnak tartani (De - Nandi 2019: 14), a tômegkommunikäciés technolôgia
fejlődése a világ minden táján figyelemreméltó hatást gyakorolt a vallásokra. Az
elektronikus média, vagyis a rádió és televízió, illetve napjainkban az internetes , új
média" más megnevezéssel a digitális média elterjedése új jelenségek kialakulását,
vagy meglévő hagyományok átalakulását eredményezheti. Akár a latin-amerikai
,teleevangelistákra", televíziós hittérítőkre, akár a szefárd zsidók kalózrádióira
vagy a különböző dzsihádista honlapokra gondolunk, észrevehetjük, hogy az
új tömegkommunikációs technológiák elterjedésével járó szélesebb nyilvános¬
ságnak és az interaktív kommunikációs csatornáknak a vallás kontextusában is
komoly társadalmi hatásai vannak. Az általános megközelítésekkel ellentétben
tehát a technológia fontos eleme lehet a vallás 21. századi gyakorlatának is, hisz
az új kommunikációs lehetőségek jelentősen átformálhatják a vallás társadalmi
hatásmechanizmusát, mivel segítségükkel sokkal szélesebb körben és gyorsabban
terjednek az információk.
Ezen írás földrajzi fókuszában India áll, ahol a hétköznapi élet szerves részét
képezi mind a hindu hitvilághoz kapcsolódó szertartások, szokások és hagyomá¬
nyok szövevénye, mind pedig akommunikációs eszközök mindent átható jelenléte.
Amint azt a későbbiekben részletesen is tárgyaljuk, a hinduizmus igen heterogén
vallás, amelynek nincs mindenki által elfogadott dogmarendszere, ellenben nagy
különbségeket figyelhetünk meg a vallásgyakorlatban szektákként, régiónként, de
akárcsak társadalmi rétegenkéntis. Épp ezért releváns a hinduizmus reprezentáció¬
játatömegmédia viszonylatában vizsgálni, hisz a vallásos témájú sorozatok, filmek
és egyéb médiatermékek napjainkban olyan széles közönséget tudnak elérni, ami
a hinduizmus hosszú történetében teljesen egyedülálló.