ki és intellektuális stimulációk keresése a megértés helyett, 3. információk, tartal¬
mak keresése-gyűjtése anélkül, hogy bármi értelmeset kezdenénk velük. Ezek
kivédésére négy módszert javasol. Általános, mind a négy felett álló elv, hogy le¬
gyünk tisztában a befogadási és adatfeldolgozási képességeink testünk és idegrend¬
szerünk felépüléséből eredő korlátaival (Cass 1998, 335). Erre azért van szükség,
mert nem tudunk mindenhez hozzáférni, mindent megnézni, megismerni, állan¬
dóan elérhetőek lenni, minden platformon jelen lenni. Tegyük fel ezeket a kérdé¬
seket önmagunknak: Miért is férünk hozzá ezekhez a tartalmakhoz? Mennyi
információra és érzékletekre van ténylegesen szükségünk? Miért is hozunk létre
információkat? Mennyit kell valóban feltárnunk magunkból az interneten? Az
elv az, hogy csak annyira érdemes élni ezekkel a lehetőségekkel, amennyire
az észszerű. Az inautentikusság kivédésére szolgáló specifikus elvek, módszerek
a következők. 1. Csak akkor nyissuk ki az , elektronikus szánkat", ha van monda¬
nivalónk (Cass 1998, 335). A megfontolt gondolatok és megnyilatkozások elve
a fecsegés ellen hat. Az internet a gondolataink és a rólunk szóló információk
(képek, status update-ek, vélemények, érzelmek, hozzászólások stb.) végtelen ter¬
jesztésének lehetőségét teremtette meg. A felesleges vagy megfontolatlan gondo¬
latok és információk megosztása azonban mások idejét vesztegeti. Cass szerint, ha
nem vagyunk képesek arra, hogy intelligensen nyilatkozzunk meg valamely témá¬
ban, akkor talán jobb, ha először utánajárunk a szóban forgó kérdéseknek, és fej¬
lesztjük magunkat annak érdekében, hogy immár kompetensként váljunk a be¬
szélgetés részévé. 2. Csak akkor tegyünk fel kérdéseket az interneten (akár mások¬
nak, akár keresőmotoroknak), akkor keressünk valamit, ha van okunk erre, mert
komoly szándékunk van arra, hogy számunkra értelmesen használjuk fel azt
az információt, amelyre szert fogunk tenni (ami akkor lehetséges, ha előre meg¬
határozott céljaink vannak, és nem az internet formálja őket). A cél világosságának
elve a kíváncsiskodás ellensúlya (Cass 1998, 335-336). Az online világ az infor¬
mációk hihetetlen mértékű elburjánzását okozta, azonban ügyelnünk kell arra,
hogy a kérdéseinkre adott válaszok nem egyszerűen , ott vannak" az interneten.
Ahhoz, hogy válaszokra leljünk, először ki kell mondanunk értelmesen megfogal¬
mazott és átgondolt kérdéseket, ugyanis csak ekkor tudjuk valóban alaposan szem¬
ügyre venni és értelmezni a velünk szembejövő információkat. Ezen elv alapján
érdemes szüneteket tartani és reflektálni a céljaink, kérdéseink és önmagunk felett;
csak ekkor tudjuk az internethez fűződő viszonyunkat átitatni az egyediségünk¬
kel. 3. Legyünk több időt ofHine, mint online: töltsünk több időt az információk
emésztésével, mint a böngészéssel. Az asszimiláció elve (Cass 1998, 336) a kétér¬
telműséget hivatott kordában tartani, és arra utal, hogy felelősségünk van az in¬
formációk megértésében. Az online töltött időnk nagy részét jellemzően az teszi
ki, hogy csupán böngészünk, keresgélünk, hogy információkat keresünk és szer¬
zünk, ugyanakkor alig foglalkozunk azzal, hogy valóban elsajátítsuk ezen ismere¬