(ön) tárgyiasításra ösztökél (I. 2.5. fejezet). Minden platformra jellemző ugyan¬
akkor bizonyos ösztönzők beépítésére, amelyek azt szolgálják, hogy a felhaszná¬
lók a lehető legtöbb időt töltsék az alkalmazással (ez a hatás is elnagyolt hatás,
nem szükségszerűen és nem mindenkinél sikeresek az ilyen stratégiák).
A technikai artefaktumok mikroszintjének részletekbe menő vizsgálata lehe¬
tővé tette Ihde számára, hogy a jelenkori életvilágnak a heideggeritől eltérő diag¬
nózisához jusson el. A technicizált életvilág legfontosabb jellemzője, hogy
plurikulturális. A modern technika tehát átalakította a társadalmak életvilágát:
a technikai eszközök közvetítik soha nem látott hatékonysággal a kultúrát, s ezen
eszközök olyannyira fejlettek már, hogy napi szinten kerülünk szembe a mienké¬
től eltérő kultúrákkal. Ez Ihde szerint nem multikulturalizmus, mert az azt je¬
lentené, hogy olyan kultúrák élnek egymás mellett, amelyek elviekben egymás
nélkül is létezhetnének. A plurikulturalizmus ehelyett arra utal, hogy az egyes
kultúrák kölcsönösen egymásra utalnak, lényegüket ebben az egymásra vonatko¬
zásban nyerik el, de arra is, hogy a cselekvőknek nem elégséges csupán egyetlen
(kulturálisan megformált) értelmezési rendszerrel rendelkezniük e viszonyok
között, hanem képesnek kell lenniük több nézőpont felvételére és váltogatni kö¬
zülük. A világ mozaikossá válik, s e töredezettségében nem elégséges csupán egy
értelmezési keretben interpretálni. A modern technika társadalmi hatásai közé
tartozik továbbá, hogy össztársadalmi szinten és a cselekvők számára is növeli
a kontingenciát. Ez könnyen belátható, hiszen a modern technikák révén egyre
több dolog, ami korábban magától értetődő módon adottnak számított, alakít¬
hatóként, befolyásolhatóként, kontrollálhatóként jelenik meg a cselekvők számá¬
ra (például társadalmi szerepek, fizikai távolságok).
Don Ihde a technikai eszközökhöz fűződő emberi viszonyt a korábban tár¬
gyalt szerzőkhöz képest összetettebb, árnyaltabb módon rajzolta meg, s így hasz¬
nos szempontokat kínál a 21. századi technicizált mindennapi világ elméleti ér¬
telmezéséhez.