Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000105/0000

A konvivencia kihívásai. A vallási sokféleségről Kelet-Közép-Európában

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
The Challenges of Convivence. On religious diversity in Central and Eastern Europe
Field of science
Vallástudományok / Religious Studies (13037)
Type of publication
tanulmánykötet
022_000105/0228
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 229 [229]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000105/0228

OCR

Hillsongizáció: vallási ökumenizmus vagy spirituális globalizáció? 227 akkor erősödő katolikus könnyűzene is éreztette hatását a kis számú pünkösdi gyülekezet zenéjére: , A magyar pünkösdizmus rendkívül összetett jelenség, sokféle irányzata van. És persze azt is hozzá kell tennünk, hogy a pünkösdi liturgia nem szigorúan szabályozott, így többféle gyülekezetben többféle zene is élhet egymás mellett. Mi [Szegeden] példaul mar korábban is játszottuk az 1970-80-as évek magyar katolikus beatmiséinek néhány számát. Nem sokat, de voltak átvételek, és mi magunkis ugyanolyan zenei stílusban és hangszereléssel kezdtünk el zenélni, mint ők. Akusztikus gitár, klarinét, ének - és a képzettség sem volt sokáig kifejezetten fontos" (Szeged, 2016.09.02). A modernebb hangzású dicsőítő zenék nem arattak egyöntetű sikert, bár olyan mértékű heves és elmérgesedett viták, melyek a katolikus zenei szcénát jellemezték (Povedák 2019, 130-158) a pünkösdi gyülekezetekben nem jelentkeztek. , 1982-89 között voltam a kiskőrösi tradicionális pünkösdi gyülekezet pásztora. Akkor még a régi, orgonás énekeket játszották, de a fiatalokon keresztül már jöttek be az új stílusú dalok. Az istentiszteletnek volt egy olyan része, ahol ők szolgáltak. Az idősebbek nem szerették ezeket a zenéket, nem igazán tudtak bekapcsolódni, de alapvetően elfogadták. Problémák inkább csak a hangerő miatt voltak" (R.B., Szeged, 2016.09.02.). A keresztény könnyűzene helyzete a rendszerváltozás után sem változott jelentősen. A nemzetközileg hatalmas iparággá vált CCM (Contemporary Christian Music) régiónkban nem tudott jelentős eredményeket elérni. A nemzetközileg ismert pünkösdi karizmatikus dalok is csak esetlegesen terjedtek, egy-egy agilis személy fordítói tevékenységéhez vagy egy-egy felekezethez kötődve. Vannak arra utaló jelek, hogy bizonyos fokú keveredés a dalok szintjén a rendszerváltás utáni évtizedben már megfigyelhető volt, ám ezek még semmiképpen sem értek el szélesebb ismertséget. Ebben talán legfontosabb szerepe a Hit Gyülekezetének volt, amely politikai és gazdasági kapcsolatain keresztül, a Vidám Vasárnap című istentiszteletével heti rendszerességgel megjelent az országos televízióadókon, 1995-ben megalapította saját felsőoktatási intézményét Szent Pál Akadémia néven, országosan terjesztett heti és havilapokat indított Hetek, illetve Új Exodus névvel. Bármely felekezethez tartozó személlyel beszéltem is a korszakról, egyöntetűen kiemelték, hogy még ekkor sem nevesítették az eredeti előadókat és általában nem voltak tisztában a dalok felekezeti hátterével sem. A keresztény kötődés elegendőnek bizonyult számukra.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1867 px
Hauteur de l'image
2671 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.12 MB
Lien permanent vers jpg
022_000105/0228.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000105/0228.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu