és maradt is. Azt is láthatjuk, hogy a globalizáció korában a világ különböző
részein végtelenül sokféle vallási és nem vallási jelenség végtelenül sokfélekép¬
pen keveredhet egymással. Ahogy Máté-Tóth is megfogalmazta, , a vallások
sokfélesége maga is sokféle".
A vallási sokféleség elemzése során a kutatásra alapvetően a , diszciplináris
süketség" (Weiner 2009) állapota jellemző. A zene szerepét, a zeneszövegek
jelentőségét a vallások átalakulásai, terjedése, érintkezései során a vallástu¬
dományi kutatás nem vette kellőképp figyelembe, miközben a vallás soha nem
volt , zenementes ideológiai rendszer". A zene minden egyes vallás esetében
segít a híveknek a tanítások megismerésében, a vallási élmény elérésében, a
közösségi identitás megfogalmazásában, a vallás mindennapi megélésében, de
részese a transzcendens kommunikációs (Korpics - Szilczl 2007) folyamatnak,
hozzásegít az eksztatikus élmények kialakulásához is. Röviden megfogalmazva,
a vallási zene sohasem , csak" zene és sohasem csak a vallási szférára korláto¬
zódik használata és jelentősége.
Elemzéseim alapját a Hillsongizáció jelensége adja, ami az ausztrál Hillsong
Church zenéjének és zenei brandjének hirtelen, transznacionális terjedését
jelenti.! Ennek során a Hillsong-dalok az internet különféle csatornáin, első¬
sorban a fájlmegosztó portálokon és a közösségi média felületein az elmúlt
két évtizedben gyakorlatilag , meghódították" minden keresztény felekezet
,könnyűzenéjét". A Hillsong-dalokat több nyelvre lefordították, és a dicsőíté¬
sek vagy dicsőítő fesztiváljellegű események mellett (templomi) liturgián is
előadják az istentiszteletek során. A Hillsongizáció azonban nemcsak a zenei
átvételre utal, hanem arra is, hogy a különféle keresztény gyülekezetek vagy
mozgalmak megpróbálják reprodukálni és utánozni a Hillsong-brandet, azaz
a stílusát, zenéjét és istentiszteleti formáit. A Hillsongizáció nem váratlanul,
előzmények nélkül bontakozott ki, hanem az utóbbi évtizedekben világszerte
megfigyelhető vallási folyamatok egyik legújabb trendjeként értelmezhető. A
vallási folyamatok irányában nyitott szemmel járók körében már jól ismert,
hogy az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb vallási-dinamikai változását a
karizmatikus gyülekezetek világszerte tapasztalható terjedése jelenti (Coleman
2000). Ahogy Allan Anderson is megfogalmazta,
1 A Hillsong Church 1983-ban alakult Sydney-ben, Ausztráliában, Brian és Bobbie Houston
vezetésével. Azóta a Hillsong egy globális hálózattá nőtte ki magát, amely több mint 30
gyülekezetet működtet világszerte, többek között Ausztráliában, az Egyesült Államokban,
az Egyesült Királyságban és Dél-Afrikában. A Hillsong Church az általa készített dicsőítő
daloktól vált híressé, amelyek széles körben népszerűek a keresztény zenei piacokon és a
keresztény közösségekben.