OCR Output

Az új vallási mozgalmak sokfélesége 157

említett három primer tudományág eredményeit felhasználva szükséges az
örökölt diszciplináris paradigmákat újraértékelni és átvizsgálni. Az ilyesfajta
kritikus szemlélet lehetővé teszi, hogy az elmetudományok számára meghaladják
hagyományos , szektasérelmi" narratívát, és így jóval színesebb és valósághűbb
képet kapjanak az NRM jelenség egészét illetően (Bromley et al. 1979, 42-53;
Shupe 1980; Shupe - Bromley 1980, 3-21; 1994).

ZARSZO: AZ UJ VALLASI MOZGALMAK
ES A SOKFELESEG TOVABBI PERSPEKTIVAI

Osszességben tehat elmondhatjuk, hogy a sokféleség vizsgálatának egyik kulcs¬
kérdése az NRM-paradigma. Ugyanakkor nem mindegy, hogy ezt a sokrétű,
vitatott és valóban problémákkal terhelt kérdéskört hogyan vizsgáljuk. Ezek
megoldását egyetlen tanulmányban lehetetlen lenne megkísérelni, ugyanakkor
egy enyhe reménysugarat már a mostani áttekintés során felismerhetünk. Az
NRS tudományterülete megköveteli - és megis hálálja - a transzdiszciplináris
nézőpontok integrációját és a korábbi egydimenziós képeket élővé és valóság¬
közelibbé teszi.

Mindezeken felül egyetlen - szintén általános — kontextussal zárom esz¬
mefuttatásom, ami szintén közös nevezője lehet a pluralizmus és az új vallási
mozgalmak kutatásának. Peter Berger és Ihomas Luckmann rámutat arra,
hogy a pluralizálódó társadalmak katalizálnak egyfajta új valóságpercepciót.
Ebben az új valóságban - melyet nevezhetjük a posztmodernitás plurális való¬
ságának - az individuum a korábbiakhoz képest jelentősen aktívabb ágenciára
kényszerül. Az egyén - látván az őt körülvevő sokszínűséget - immár nem
veheti garantáltként az őt körülvevő jelentésrendszerek tartamát (, taken for
granted meanings") és az általuk nyújtott limitált biztonságot. E folyamat során
pontosan a sokféleség - melynek, mint láttuk, számos rétege és aspektusa van
- lesz az a faktor, amely aláássa a mononarratív és homogén valóságképet és
jóval színesebb új valóságot hoz létre. Mindez a váltás ugyanakkor az egyéntől
is aktívabb részvételt követel meg. Az egzisztenciális kérdések és vallásosság
iránt nyitott egyén számára így immár nem elégséges valamilyen értékrend¬
szerbe „csak beleszületni”. Az egyen saját értékeit (beleértve a morális dönté¬
seket, vallásos értékeket, társadalmi és politikai nézőpontokat) immár aktív
ágenciával választani kényszerül:

"Pluralism not only permits to make choices (job, husband or wife, religion,
party), it forces one to do so [...]. One can no longer choose not to choose: it has