incidensek kihívják a politikai hatalom erőteljes reakcióját, amely felhasználja
a szakterület aktuális (nem feltétlenül értéksemleges) nyelvi eszköztárát.
Amennyiben ezen fogalmak ténylegesen negatív asszociációs jelleggel bírnak
(pl. szekta, kultusz), akkor ezek tovább fokozzák a társadalmi feszültséget
(ahelyett, hogy azt a racionalitás talaján tartanák), amely utat nyit a politikai
túlkapásokhoz, vallási csoportok marginalizálásához és kriminalizálásához.
A pejoratív fogalmak mentén társadalmi izoláció, diszkrimináció születik, amely
esetlegesen dehumanizációt és üldözést is generálva (Richardson - Introvigne
2001), végsősoron nem gyógyuló kollektív társadalmi sebeket és traumákat
okozva (Introvigne 2000). Az olyan esetek, mint az 1993-as wacó-i Branch
Davidian-krízis (Robbins 1995; Wright 1999) vagy az 1999-2000 közötti Falun
Gong-tragédiák (Madsen 2000) tökéletesen illusztrálják az elutasító és reakciós
társadalmi attitűd azóta is feloldatlan hatásait. Hasonlóan a politikai túlka¬
pások - mint a Franciaországban és Belgiumban az 1990-es évek közepén és
végén bevezetett szektatértvények (Duvert 2004, 41-52; Fautré 2004), anémet
,»szektasztirok” (sect filter) (Introvigne 2022. 04. 09.), avagy az Oroszországban
jelentlegi zajló vallási kisebbségek elleni agitáció (Introvigne - Amicarelli 2020)
olyan egyenlőtlen és instabil talajt biztosítanak (Lucas - Robbins 2004), amely
minden esetben további eszkalációhoz vezet." Bár ezek a példák nagyon külön¬
böző kulturális és politikai környezetből származnak, mindegyikük rámutat a
fogalmi kontextusok erejére valamint a nem értéksemleges fogalmak használata
révén megjelenő féligazságok és félreértelmezések tragikus következményeire.
Ezek megelőzése és a békés társadalmi diskurzus biztosítása erkölcsi köte¬
lessége az empirikus tudományoknak - különösen a vallástudománynak és
specializációinak -, melyek révén olyan közeg teremthető, ahol a már említett
objektív és exkluzív kutatói tézisek felvetése, valamint az alkalmazott nyelvi
eszköztár használata nem generál politikai túlkapásokat és morális pánikokat
(Goode - Ben-Yehuda 1994, 149-174; Laycock 2015, 101-137).
6 Läsd pl. Jehovah’s Witnesses and Their Opponents: Russia, the West, and Beyond Conference,
2020.09.03. (CESNUR, New Religions Research and Information Center of Vilnius, Vytautas
Magnus University of Kaunas). Online: https://www.cesnur.org/2020/jehovahs-witnes¬
ses-and-their-opponents.htm, (Hozzáférés: 2024. 03. 01.)