OCR Output

RÉVAI MÁTYÁS

7. A mintázatoktól haladj a részletek felé!
8. Integrälj, ne szegregälj!

9. Használj kicsi és lassú megoldásokat!

10. Használd és értékeld a diverzitást!

11. Használd és értékeld a széleket!

12. Reagálj, és használd kreatívan a változásokat!

Jelen tanulmány határait meghaladja, hogy mindegyik alapelvet részle¬
tesen bemutassam, de a tervezéshez elengedhetetlenül szükséges ítélke¬
zésmentes megfigyelésről mindenképp érdemes többet tudni.

Amikor szembetaláljuk magunkat egy problémával, akkor hajlamo¬
sak vagyunk nagyon gyorsan megoldást keresni rá. Azonban a perma¬
kultúra elvei szerint időt kell hagynunk a helyzet alapos megfigyelésére
(ez természetesen havária esetén nem érvényes!). A jelenben kell megfi¬
gyelnünk a dolgok állását, anélkül hogy a múlton töprengenénk vagy a
jövőt szövögetnénk. Macnamara azt javasolja, hogy , gyermeki nyitott¬
sággal" figyeljük meg a rendszert, amelyet változtatni szeretnénk. Ezt
a készséget sokan nagyon nehéznek találják, hiszen — a mai ingerdús
világban különösen — agyunk nem tud mit kezdeni a semmittevéssel és
a csendes befogadással. Mégis, akár konfliktusvállalás árán sem spórol¬
hatjuk meg ezt a lépést. A megfigyelés a korábban kifejtett , helynek ter¬
vezés" előfeltétele. A megfigyelés előtt mindig tisztázhatjuk a helynek
tervezés célját és a tárgyát, majd ezek után tehetjük fel a kérdést: van itt
egy igény, a természet hogyan oldaná meg ezt a feladatot?

Es ezzel át is kanyarodnék a hetedik pontra. A mintázatok keresé¬
sére. A természet az evolúció során bizonyos mintázatokat hozott létre
különböző feladatok ellátására. Ilyen például a csigavonal, a pókháló
és a méhkas hálózatos elrendezése, a hullámzás vagy a málnaszemek
csoportos elrendeződése. A permakultúrás tervező egyik legfontosabb
feladata, hogy ezeket a mintákat felhasználva és az adott helyzethez
igazítva tudjon megoldásokat találni a felmerülő igényekre. Kezdetben
talán nem lesz könnyű, de ha gyakorolunk, akkor fel tudjuk éleszteni
magunkban ezt az ősi ismeretet: a mintázatok felismerését.

122