OCR Output

FÜLÖP SÁNDOR

érdekek. A gyakorlati jogeseteket és szakirodalmi adatokat felhasználó
tanulmányban arra kerestünk választ, hogy a vizsgált országokban az
elmúlt 10 év során volt-e olyan terv vagy projekt, amelyet a természet
védelme érdekében megtiltottak vagy leállítottak volna, ilyet azonban
egyet sem találtunk.

Az irányelv végre nem hajtása többlépcsős , folyamat". Először is a
beruházók, fejlesztők állítják, hogy az általuk tervezett projekt nem jár
majd jelentős hatással a kérdéses Natura 2000 területre, még akkor sem,
ha, mondjuk, fizikailag megsemmisíti vagy elfoglalja annak egy kisebb
területét. Ez tipikus , közlegelők tragédiája" elrendezés: mindenki csak
egy kicsit vesz el a területből, ám a végén a természetvédelmi célok
meghiúsulnak, az ott lévő ökoszisztémák összeomlanak, még akkor
is, ha eredetileg a , fejlesztések" éppen amiatt akartak az adott Natura
2000-es területre települni, hogy élvezzék a természetes környezet kí¬
nálta előnyöket.

A második lépésben, ha néhány esetben a hatóság megköti magát, és
általában a helyi közösségek és a környezetvédő szervezetek nyomására,
ragaszkodik a lehetséges hatások vizsgálatához, az eredmény ugyancsak
ritkán lesz hátrányos a beruházó számára. Hogyan is lehetne, hiszen,
mint általában minden hatásvizsgálati típusú eljárásban, az eljárás alap¬
ját maga a beruházó és az általa leszerződött szakértői csapat által ösz¬
szeállított tanulmány elemzései adják.

Végül, ha egy balszerencsés, élhetetlen beruházó mégiscsak be¬
leszalad egy olyan eljárásba, ahol a negatív hatásokat megállapítják,
még mindig meggyőzheti a hatóságokat arról, hogy nagyon nyomós
társadalmi-gazdasági érdekek miatt a beruházást mégiscsak meg kell
engedni. Egy kis nehezítés ennél a harmadik fokozatnál az, hogy a tag¬
államoknak jelentést kell küldeni a Bizottság számára az ilyen érdekek
miatt megengedett beruházásokról. Jellemző módon a már hivatkozott
REFII eljárás arról számol be, hogy a REFIT elemzés kiadását meg¬
előző 7 év során a tagállamoktól mindössze 140 értesítést kaptak arról,
hogy egyes projekteket ilyen "kivételes" elbírálásban részesítettek, ami
tagállamonként évente kevesebb mint egy esetet jelent átlagosan.

10

Garrett Hardin The Tragedy of the Commons c. cikke egy történelmi feljegyzé¬
seken alapuló példázat, ahol az egymás sorsát kölcsönösen kontrolláló középkori
gazdák mohósága és önzése oda vezetett, hogy mindannyian tönkrementek.

82