OCR Output

— a zenei tudásával keres némi pénzt (185190. sor; lásd fentebb a 11. oldalon). Végül
(191-194. sor) kér az apjától három-négy aranyforintot (/doreni sufficient nobis tres, qua¬
tuorve dati), amit j6 lenne, ha az előtt megküldene, mielőtt a hó belepi a mezőket. Ez
arra utal, hogy a verset 1579 őszén írhatta.

7.3.2. Nem tartozik egyértelműen az útleíró versek közé az a költemény, ame¬
lyet valószínűleg az imént összefoglalt vers után, 1579 legvégén írt válaszul Patakról
unokatestvérének és korábban trencséni diáktársának (gyi condiscipulus, qui mihi fra¬
ter eras), a Kolozsvaron tanulé Nicolaus Mednienskinek (inc. Cwm tibi stridenti cupio
rescribere penna, no. 25). A vers (1-10. sor) ismét bizonyítéka a már többször említett
élénk, kéziratos irodalmi életnek. A kommunikáció egyik tudós, de hétköznapi esz¬
köze lehetett a latin nyelvű verses levél, amely a leghétköznapibb témákat verselte
meg főleg disztichonokban. E vers elején is (lasd még a 15-18. sort) azért szabadkozik
Mader, mert nehezen megy neki a minőségi válasz latin metrumokban Mednienski
két verses levelére, amelyeket Nagyváradról írt, midőn Kolozsvár felé tartott. Válasz¬
levele lassan érte utol unokatestvérét, aminek az őket elválasztó túl nagy távolság,
valamint a veszélyes és járhatatlan utak az oka. Azt se feledjük, hogy ráadásul a kö¬
zelben tanyázó rettenetes oláhokkal (zerribiles Valachi) is számolniuk kellett. À 37-38.
sor szerint Mader levelét egy nemrég Wittenbergből visszatérő szász diákkal küldi
toväbb Mednienskinek (nuper Leucorea quidam remeabat ab urbe Saxo, notas potuit gui
tibi ferre meas). Exdemes felfigyelniink a vers 47. sorara és a margöra: Ioannes Lascovius
vir eloquentissimus, iam Transsylvanici vaivodae orator. Ez nem mas, mint a baranyai
Laskón született Laskay János (11599). Én eldönteni nem tudom, hogy a debrece¬
ni iskola 1575-ös rektora és később a kolozsvári unitárius iskola rektora/lektora,"!
majd a gyulafehérvári káptalan levélkeresője ugyanaz a személy-e.? Mader verse
szempontjából a lényeg, hogy a kolozsvári unitárius iskola nagy tudományú férfiúját
tiszteli Laskayban a vers megírásakor, akinek a vezetésével Kolozsvár fel szeretné
emelni iskolája színvonalát. Ha ekkor már tényleg unitárius volt, akkor Madernek az
unitáriusok elleni kirohanása (lásd a 8. verset) már nem is tűnik olyan őszintének."
Különösen, ha ehhez hozzávesszük, hogy levélváltásukkor a hozzá nagyon közel álló
unokatestvére, Nicolaus Mednienski is itt tanult. A tudós Laskayhoz kapcsolódóan
az 51-52. sorban úgy folytatja, hogy Kolozsvár bőséges attaloszi javait, vagyis anyagi
gazdagságát a város szellemi javai még felül is muljak (ampla quidem vestris non fallor
civibus est res Attalicas superant sed bona mentis opes). Ha tehát e két fény összetalál¬
kozik, akkor a köz is boldoggä lesz (Haec duo quapropter si congrederentur in unum
lumina, res felix publica nonne foret?). Mivel tudjuk, hogy Laskay 1579 novemberétől
1580 nyaráig állt a kolozsvári iskola szolgálatában, ezért a vers írását is behatárol¬

81 Galfi Emőke lektornak nevezi (GÁLFi 2015, 60), Szabó András rektornak (SzABó 2017, 182). A rektori
tisztet erősíti meg Mader szóhasználata is (48. sor): Claudia percupiat sceptra levare scholae.

® Ezzel kapcsolatban lasd: GALF1 2011, 8-17; SzaB6 2014; SzaBo 2017, 182-183; GALrı 2015, 59-62.

85 Szabó András szerint református (SzABó 2017, 183), Gálfi Emőke szerint inkább unitárius volt
(GÁrrI 2015, 60).

37