ördög erotikus csábító eszköze igen gyakran előfordul a — német -— romantikában:
például a Hoffmann által is tisztelt és jól ismert Josef von Eichendorff Das
Marmorbild (A márványszobor) című elbeszélésében."
Hoffmann-nál azonban a lelki motiváció erősebb az erkölcsi normáknál, me¬
lyek egyfajta , felettes énként" igyekeznek szabályozni az ,én" „tudatalattijäba”
és ,tudattalanjába" száműzött, , elfojtott", többnyire szexuális vágyakat és ger¬
jedelmeket (Freuddal szólva a festő Francesko utódaiban igen erősen munkálko¬
dik a hatalomvágy és a szexuális vágy: legerősebb motivációjuk a , libidó).
A festő dédunokájától, mint bűnös apától és egy földműves lányától született
Franz abban a Szent Hárs kolostorban látja meg a napvilágot, melynek templomát
ükapja valamikor egyfajta bűnbánati gyakorlatként kifestette. Az anya vezeklés¬
képpen zarándokol el a kolostorba, remélvén, hogy ezzel feloldozásban részesül.
Franz első emlékei közé tartozik, hogy a szent helyen felkereste őket egy zarán¬
dok (József) egy csodálatos gyermekkel (Jézus), akivel a gyermek Franz sokat
játszott, és aki kavicsokból csodás alakokat rakott ki, melyek végül mindig ke¬
resztté változtak. Útban hazafelé az anya gyermekével találkozik a B-i ciszter¬
ci apácakolostor fejedelmasszonyával (Franz apjának féltestvérével és egykori
szeretőjével); az apátnő meghökken a fiú és néhai szeretője hasonlóságán, heve¬
sen magához öleli a gyermeket, és közben a mellén függő gyémántkereszttel
megsérti a kis Franz nyakát. A seb keresztjelével mintegy megpecsételődik Franz
sorsa. A fejedelmasszony édességgel és édes borral (!) vigasztalja a gyermeket,
aki igen jóízűen kortyolgat az italból. A keresztjel és a bor mint Krisztus-szim¬
bólum egyrészt a gyermek Franz elhivatottságára utal, másrészt a mámorító ital
élvezete már ekkor felvillantja az elixír motívumát, amely később részben Franz/
Medardus szónoki-művészi képességeinek fokozására szolgál, másrészt bűnre
csábítja, vagyis feltámasztja és gerjeszti benne a testi vágyakat. A kamasz fiú
tizenhat évesen a B-i kapucinus kolostorba kerül, és hamarosan úgy dönt, hogy
nem elégszik meg a világi pap hivatásával, hanem belép a szerzetesrendbe. El¬
határozásának azonban különös oka van: egy nap véletlenül megpillantja a kon¬
certmester húgának szinte fedetlen keblét, és ettől megmagyarázhatatlan érzé¬
sei támadnak. Ettől kezdve vonzódik a lányhoz. Egy alkalommal egy koncerten
a lány barátnői észreveszik, milyen megszállottan lesi Franz a lányt. Kinevetik,
vagyis megalázzák a fiút, aki szégyenében és bosszúérzéssel meghátrál, vissza¬
vonul - és a szerzetesi életbe menekül. Ez tehát elhatározásának egyik legfon¬
tosabb lelki mozgatórugója. Szüzességi fogadalmat tesz, de a testiség rabságából
képtelen szabadulni, és megaláztatását nyilvános sikerrel kívánja kompenzálni,
amit művészi (szónoki-színészi) képességeivel és az ördögi elixír (szirakúzai