OCR Output

IRODALOM — KULTÚRA

helyszínt és — többek között — Cyrillus atya alakját mindenképpen ez a látogatás
ihlette.

Alátámasztja ezt az is, hogy Hoffmann barátságban volt dr. Adalbert Friedrich
Marcusszal, aki 1804-ben megalapította és vezette a bambergi Szent Hűség
(Sankt Getreu) prépostsági elmegyógyintézetet, amely korában igen korszerűnek
számított. A kapucinus kolostor mellett a 18. században létezett Bambergben
dominikánus, ferences és klarissza kolostor is, tehát Hoffmann számára ,tapasz¬
talati forrásként" szolgált a város katolikus miliője és a pszichés betegségeket
gyógyító elmegyógyintézet. Még egy igen fontos életrajzi esemény játszik közre
Hoffmann írói munkásságának alakulásában, nevezetesen reménytelen szerelme
a nála húsz évvel fiatalabb, ekkor tizennégy éves zenetanítványa, Julia Marc iránt,
aki egyébként a barát, Marcus doktor unokahúga. A társadalmi és anyagi szem¬
pontból is kedvezőtlen helyzetű, ráadásul nős Hoffmann szerelme nem kecsegtet
sikerrel, már csak azért sem, mert az özvegy anya lányának gazdag és befolyásos
férjet keres. Julia 1812-ben feleségül megy Johann Gerhard Graepel hamburgi
bankárhoz, akit csak a pénz érdekel, és akinek közismerten semmi érzéke és
affinitása a művészetekhez. Házasságuk még Hoffmann életében felbomlik, és
Julia hamarosan, 1821-ben, egy évvel Hoffmann halála előtt, másodszor is férj¬
hez megy unokafivéréhez, Marcus doktor fiához, Ludwig Marc-hoz. Hoffmann
szerelmében ugyanúgy keveredik a szexuális vágy a szeretett, szűzies lény szent¬
ként való imádatával, mint a regényben Medardus és Aurelie kapcsolatában,
valamint Hoffmann több írásában."

A személyes benyomásokon és élményeken túl azonban még fontosabbak azok
a szépirodalmi és tudományos írások, melyeket Hoffmann forrásként használt
fel regényéhez.

A 18. század második felében Angliában egy új és divatos irodalmi műfaj kezd
el hódítani: az úgynevezett gothic novel, a rémregény. A műfaj első jelentős da¬
rabjaként Horace Walpole Az otrantôi kastély (The Castle of Otranto, 1764) cimü
regényét tartják számon. Az angol , gótikus" jelző a rettenetre, a borzalmakra, a
homályos, történetileg meghatározhatatlan legendás és mitikus középkorra utal.
A kalandos epizódokkal, iszonyatos gaztettekkel: gyilkosságokkal, nemi erősza¬
kokkal, vérfertőzésekkel, titokzatos és végzetes személycserékkel tűzdelt cselek¬
mény elvadult és néptelen vidékeken: kísérteties várakban, kastélyokban,
tümlöcökben és kolostorokban játszódik. A rémregény hatással volt a romanti¬
kát megelőző, az 1780—-90-es évek új és lázadó költőnemzedék zsenikultuszt
teremtő mozgalmára, a Sturm und Drangra is, amelyben a kivételes tehetségű

! Julia Marc ihlette többek között Cácilia alakját a Berganza kutya sorsának legújabb fordulatai
vagy Juliét a Szilveszter éji kalandok című Fantáziadarabokban.

+ 72e