jelenik meg a szimuláció a bennünket érdeklő korszakban: a reális, a neore¬
ális és a hiperreális stratégiájaként, mellyel mindenhol együtt jár a lebeszélés
stratégiája is.
A tudományos tárgy elzárása ugyanaz, mint a bolondoké s a halottaké.
Ahogy a társadalom egésze gyógyíthatatlanul megfertőződött az őrültség
e tükre által, amit maga tart maga elé, úgy a tudománynak meg kell halnia
e tárgy — fordított tükörképe — halálától fertőzötten. Látszólag a tudomány
uralja a tárgyat, de a mélyben a tárgy tartja fogva őt, egy tudattalan vissza¬
csatolás értelmében csupán halott s önmagába visszatérő válaszokat adva a
halott s önmagába visszatérő faggatásra.
Semmi nem változik, ha a társadalom összetöri az őrültség tükrét (fel¬
számolja a menhelyeket, szólásjogot biztosít a bolondoknak stb.), és akkor
sem, ha a tudomány látszólag összetöri objektivitásának tükrét (felszámolja
magát tárgya előtt, mint Castaneda esetében stb.), és meghajlik a , másság"
előtt. Az elzárás formáját felváltja egy oszthatatlan, elhajlott, meggyengült
erőtéré. Ahogyan az etnológia összeomlik klasszikus intézményében, úgy
él tovább egyfajta antietnológiában, melynek feladata, hogy szertehintse a
másság-fikciót, a vadember-fikciót azért, hogy elleplezze: ez a világ, a miénk
az, amely a maga módján újra elvadult, azaz tönkretette a másság és a halál.
Ugyanígy zárták le a lascaux-i barlangokat a látogatók elől az eredeti meg¬
mentésének ürügyén, viszont felépítették pontos mását tőle ötszáz méterre,
hogy mindenki láthassa. A kukucskálón keresztül egy pillantást vetünk az
eredeti barlangra, majd megtekintjük rekonstrukcióját. Lehetséges, hogy az
eredeti barlangok emléke elhalványul a jövendő nemzedékek tudatában, de
már nemigen van különbség: a másolat mindkettőért jótáll a maga mester¬
ségességében.
Nekünk látható múlt kell, látható kontinuum, a kezdet látható mítosza,
megerősít bennünket végcélunkat illetően. Mert hát alapjában véve soha
nem hittünk benne. Ezért a múmia fogadásának történelmi jelenete Orly
repülőterén. Mert Ramszesz nagy despota és hadvezér volt? Kétségkívül. De
mindenekelőtt azért, mert kultúránk eme sírba szállt hatalom mögé, melyet
annektálni próbál, olyan rendet képzel, melynek az övéhez semmi köze nem
lett volna, és azért képzeli ezt, mert az exhumálással e rendet mint saját
múltját szüntette meg.