kai-magatartási elvárások is megfogalmazódnak, mint a diszkriminációmen¬
tes ügyintézés, az előítélet-mentesség, a pártatlanság, a politikai semlegesség,
a felelősségtudat és a szakszerűség, a méltányosság és az emberségesség, a
méltóság és a tisztesség, a befolyásmentes ügyintézés, valamint az arányos¬
ság. A közigazgatási ügyintézés folyamatos sikerének titka az ügyfelek igé¬
nyeinek megbízható, következetes és kiváló minőségű kielégítése, amellyel
egyidejűleg a feddhetetlenség legmagasabb követelményeinek is meg kell
felelni. Ennek érdekében az alábbi követelményeket kell az ügyintézés során
eljáró tisztviselőnek szem előtt tartania:
— a tisztviselőnek minden esetben meg kell értenie az ügyfelek igényeit, és
minden indokolt módon meg kell próbálnia kielégíteni azt az egyes ügyletek
előtt, alatt és után;
— az ügyfeleknél a tisztviselőnek mindig olyan elkötelezettséget kell vállalnia,
amely tükrözi lehetőségeit, és amelynek alapján megfontolt jogalkalmazói
döntést tud hozni;
— a tisztviselőnek mindent meg kell tennie annak érdekében, hogy az ügy¬
felekkel szemben vállalt kötelezettségeinek eleget tudjon tenni, és ezekről
az erőfeszítésekről az ügyfelet megfelelő módon tájékoztatnia is kell;
— a tisztviselő feddhetetlensége nem szenvedhet csorbát az ügyfelek igénye¬
inek kielégítése során;
— a tisztviselőnek mindig oda kell figyelnie az ügyfélre;
— a tisztviselőnek mindig törekednie kell arra, hogy kiderítse az ügyfél igé¬
nyeit és elvárásait;
— a tisztviselőnek a vezetőséggel haladéktalanul meg kell beszélnie minden
olyan problémát, amely a közigazgatási ügyellátás teljesítésével kapcsolatos
akadályokra vonatkozik, illetve minden olyan kérdést, amely a közigazga¬
tásban irányadó etikai alapelvek megtartásával kapcsolatban merülhet fel;
— a tisztviselőnek a tisztességes joggyakorlás korlátai között a lehető legér¬
zékenyebben kell reagálnia az ügyfelek igényeire.
A közszolgálatban a jogszerű és etikus döntést meghozó személynek rendel¬
keznie kell az etikus személyiség jellemzőivel. A közszolgálatban a jogszerű
döntések is eredményezhetnek érdekkonfliktusokat, ezek megelőzése, keze¬
lése, feloldása azonban feltétele egy etikus és korszerű közigazgatási struk¬
túrának.
A közszolgálatban irányadó hivatásetikai alapelvek a közszolgálati tiszt¬
viselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv.) megal¬
kotásával törvényi szintre emelkedtek. A Kttv.-ben a kormányzati szolgálati
jogviszony tartalma keretében kerültek szabályozásra a kormánytisztviselői
hivatásetika alapvelei. A Kttv. kimondja, hogy a kormánytisztviselőre vonat¬
kozó hivatásetikai alapelvek különösen a hűség és elkötelezettség, a nemze¬
ti érdekek előnyben részesítése, az igazságos és méltányos jogszolgáltatás,
a méltóság és tisztesség, az előítéletektől való mentesség, a pártatlanság, a