Domoxkos LÁSZLÓ - KovÁcs DIÁNA - NAGY ERIKA
Az etikai kódexnek/szabályzatnak alkalmasnak kell lennie arra, hogy a meg¬
határozott etikai értékeknek a különböző élethelyzetekben elvárható viselke¬
dési normákban való érvényesülését biztosítsa.
Az etikai kódex/szabályzat előkészítése, az etikai kérdések, panaszok,
problémák, etikai képzési programokkal kapcsolatos ügyek felelőse, koor¬
dinátora általában az ezikai vezező, aki lehet a szervezet vezető beosztású
alkalmazottja (igazgató, osztályvezető) vagy a szervezet alkalmazásában álló
etikai hivatalnok/megbizott.
Az etikai vezetőnek tudatosítani kell a szervezetben, hogy az etikus ma¬
gatartás minden munkavállaló és vezető kötelezettsége.
eÁtláthatóság
eElszámoltathatóság - döntések és mulasztások etikai minőségéért
önmagukkal, munkatársaikkal, tulajdonossal, társadalommal szembeni
számonkérhetőség
= e Felelősség - annak tudatossága, hogy tetteinkről magunknak,
másoknak számadással tartozunk, mely a közösség életének egyik
biztosítéka
elntegritás - a helytelen magatartástól (például csalás, önkényesség)
való mentességet, a szervezet értékeinek és célkitűzéseinek megfelelő
működést jelenti (Pulay, 2014)
el Megbízhatóság - elkötelezettség a megállapodások, ígéretek és
szervezeti kötelezettségek betartásában
eTisztesség - nem szabályozott döntési helyzetekben a vezető, a
munkavállaló a szervezet értékrendszerével harmonizáló döntést hoz
eTörvénytisztelet - a jóhiszemű, jogszabályi keretek között zajló
működés iránti elkötelezettség
8. sz. ábra. Pénzügy etikai értékek
Forrás: ÁSZ szerkesztés
A szervezeti etikai irányelvek kifejlesztésére, a normák betartásának ellenőr¬
zésére (monitoring), a dolgozók segítésére és a normák megszegőivel szembeni
eljárás lefolytatására ezikai bizottság hozható létre. A bizottság összetételénél
célszerű stakeholder szemléletet érvényesíteni, azaz a bizottság tagja közé
delegálják magukat a tulajdonosok, vezetők és a munkavállalók is.
A szervezet etikus működés iránti elkötelezettségét, hitelességét növeli az
etikai forródrót (speak-up, bejelentő vonal), mely a szervezeten belüli, illetve a
szervezeten kívüli érintettek (vevők, szállítók, versenytársak, helyi közössé¬
gek) számára az etikai problémák felvetésére, bejelentésére, valamint egyéni
problémák esetében a tanácsadásra szolgál. Az etikai vétség gyanújának
bejelentése esetén is biztosítani kell a bejelentő személy adatainak védelmére
vonatkozó jogszabályi előírásokat, adatkezelési szabályokat.