OCR Output

DOMOKOS LASZLO — KovAcs DIANA — NAGY ERIKA

Az etika szerepe a szervezetben

2. sz. ábra Mckinsey 75 modell Az egyes szervezetek a társadalom
szerves részeként tevékenykednek,
ugyanakkor sajátos kultúrával ren¬
delkeznek. A szervezeti kultúra a
szervezet tagjai által elfogadott,
közösen értelmezett előfeltevések,
értékek, meggyőződések, hiedel¬
mek rendszere, ! amelyet a szerve¬
zet tagjai érvényesnek fogadnak el,
ee követik, és a szervezetbe belépő új
tagoknak is átadják mint a prob¬
léma megoldásának követendő

Érték¬
rendszer

A szervezeti kultúra szerkezetében a 7S modell (2. sz. abra) kemény (stra¬
tégia, struktúra, rendszerek) és lágy tényezőket (szakmai ismeretek, stílus,
értékrendszer, munkatársak) azonosít, amelyek összehangolása és megerősí¬
tése szükséges ahhoz, hogy a szervezet sikeres legyen.

A szervezeti kultúra tartalmaz látható, megfigyelhető és nehezen vagy
egyáltalán nem látható, nehezen azonosítható jegyeket, összetevőket, ame¬
lyek alapján három rétegét különböztetjük meg:

A legfelső szinten találhatók a megfigyelhető kulturális képződmények,
szimbólumok, mint a látható viselkedés, a használt nyelvezet és alkalmazott
szakzsargon, öltözködés, a szervezeti ünnepségek és szertartások, a szervezet
fizikai megjelenése (pl. a tárgyak és berendezése, a logó).

A középső szinten a nem látható jegyek egyik csoportját a szervezeti érté¬
kek, normák, szabályrendszerek alkotják. Fontos különbséget tenni a kinyil¬
vánított, vallott értékek (amelyek formális szervezeti dokumentumokban, pl.
vízióban, misszióban, stratégiában, illetve a felső vezetők nyilvános megszó¬
lásaiban tükröződnek), illetve a valóban követett értékek között (amelyek
a szervezet tagjainak mindennapos viselkedésében, tetteiben mutatkoznak
meg). A kinyilvánított és a valóban követett értékrend és kultúra között
olykor jelentős különbség létezhet."

1 Bakacsi 2010.
2 Gazdag 2003.
3 Schein 1985.
Takäcs 2003.

Hr
=

144