OCR Output

BIRHER NÁNDOR

Mindezt részleteiben a következőkkel támasztja alá ,a Filozófus":

, Először is azok kényszerülnek társulni, akik egymás nélkül nem tudnak
meglenni, pl. a nő és a férfi nemzés céljából [...] azután a biztonság céljából.
Nos, e két közösségből először is háznép keletkezik, az ezután következő első
olyan közösség, mely több háznépből áll, s nem napi szükségletek kielégítésére
alakult: a falu. Valójában éppen az a többi élőlénnyel szemben az ember sajá¬
tossága, hogy ő az egyedüli, aki felfogja a jót és a rosszat, az igazságost és az
igazságtalant, márpedig éppen azokból, akik erre képesek, jön létre a család és
az állam. Sőt a természetnél fogva az állam a háznépnél és mindegyikünknél
előbbre való. Hiszen az egész szükségszerűen előbbre való, mint a rész [...]"

Arisztotelésznél az egyre komplexebb szerveződési szintek egyre értéke¬

, A több faluból álló közösség a városállam, amely — hogy úgy mondjam — már
eléri a teljes, önmagában való elegendőség (autarkeia) szintjét, s míg létrejöt¬
tének célja az élet, fennmaradásának célja a boldog élet [...] Ezen túl pedig
a végső cél, vagyis a legfőbb jó: az autarkeia, ami a végső cél és a legfőbb jó
egyaránt. Mindebből tehát világos, hogy a városállam természetszerű, s hogy
az ember természeténél fogva állami életre hivatott élőlény [...]"

4

5

, Azonban a legveszedelmesebb az az igazságtalanság, amelyiknek fegyve¬
re van: márpedig az ember veszedelmes fegyverekkel születik, amelyek arra
szolgálnak, hogy ésszel és erénnyel éljen, de éppen ezeket lehet az ellentétes
célokra is a legjobban felhasználni. S így az ember erény híján a legelvetemül¬
tebb és legvadabb, s a nemi élvezetben és evésben a legaljasabb lény. Viszont
az igazságosság az állami életben gyökerezik; mert a jog nem más, mint az
állami közösség rendje; márpedig a jog szabja meg az igazságot."

Arisztotelész: i. m. I. 1252a, 8.
Uo. 1252b, 7.
Uo. 1252b, 9.

110