a „kenyszerü gyakorlati agnoszticizmus” tiltja meg: e téren ugyanúgy nem
bízhatunk egy , láthatatlan kézben", ahogyan a gazdaságban sem, hiszen
ehhez egy olyan Isten létét kellene bizonyítanunk, aki a mi tudatos, felelős
döntéseink nélkül, mintegy a fejünk felett oldja meg a problémáinkat.)
Persze lehet minderre így felelni: , A tolerancia annyira alapvető nyugati
érték, hogy még civilizációnk bukásának árán is ragaszkodnunk kell korlá¬
tozások nélküli tiszteletéhez." Elvben [...] természetesen akár ezt is gondol¬
hatja valaki. Ám a tolerancia valóságos híveinek túlnyomó része nem egyedül
ehhez az értékhez ragaszkodik, hanem értékek egy bizonyos halmazához
és főként az ezek által lehetővé tett világnézeti és életformabeli pluraliz¬
mushoz, amelyet jobbnak tart más rendszereknél, és amelynek vélhetően
tartós fennmaradását akarja. Ok feltehetik a kérdést: , Miért jobb egy elvont,
parttalan tolerancia kollektív öngyilkosságig elmenő tisztelete, mint egy, a
maga korlátjai között reálisan fenntartható, számos világnézet és életforma
szabadságát ténylegesen lehetővé tevő társadalom megvédése néhány világ¬
nézet és életforma gyakorlásának korlátozása (vagy éppen tiltása) árán?" Arra
semmiképp nem lehet hivatkozni, hogy az előbbi valamiképpen , objektíve
értékesebb" volna.
Ha a rendszer fennmaradásnak feltétele bizonyos alapértékeink részbeni
korlátozása (pl. egy veszélyes nézeteket képviselő csoport iránti tolerancia
felfüggesztése), hogy ezáltal egyáltalán megőrizhessük az ugyanezen ér¬
tékeket többnyire érvényesülni engedő rendszer egészét, akkor miért ne
válasszuk ezt a megoldást a kétségkívül látványosan heroikus kollektív ön¬
gyilkosság helyett, amely az egyik értéket egy ideig engedi feltételek nélkül
érvényre jutni, hogy azután olyan világ következzék, amelyben esetleg egyet¬
len fontos értékünket se fogja többé senki tisztelni? Ki vagy mi kényszerít
minket erre a hősies aktusra? Isten állítólagos akaratára nem hivatkozha¬
tunk, hiszen a liberális társadalomban a közügyekről folyó diskurzusban
csak publikus érvekkel élhetünk. Azt is tudjuk, hogy értékeink emberi pre¬
ferenciákon alapulnak, s nem objektívek. Ismételjük: senki és semmi nem
tiltja, hogy változtassunk némelyiken, ha célszerűtlennek bizonyul. Ha pedig
nem tesszük meg ezt, honnan várhatunk segítséget? Istenre a már mondot¬
tak miatt e vonatkozásban (tehát mint gondviselőre) sem hivatkozhatunk,
nem érvelhetünk azzal, hogy Ő majd, a mi cselekvésünktől függetlenül jobb
belátásra bírja a civilizációnkra veszélyes nézetek és magatartások képvi¬
selőit. A Teremtőt zárójelbe téve a világot csakis dezantropocentrikusnak
tekinthetjük, akkor pedig nem számíthatunk arra, hogy a mi döntéseinktől
függetlenül működnek olyan automatizmusok, amelyek éppen ezt és ezt az
ember alkotta értéket segítik érvényesülni. Ha tehát valaki az intellektuális