OCR Output

BIRHER NÁNDOR

szürke folt marad. Egyszerre kell tehát ügyelni a sokféleségre, az elmosódott
határokra és az egyértelmű különbözőségre. Attól még, hogy nem tudjuk
pontosan megmondani, hol ér véget a homokvár, és hol kezdődik a parti fö¬
veny, nem vonhatjuk le azt a téves következtetést, hogy sem homokvár, sem
föveny nem létezik. A megközelítésből fakadó nagyvonalúság (bizonytalan¬
ság) nem szabálytalanságot (szabálynélküliséget) jelent, éppen ellenkezőleg:
a szabályok pontosabb alkalmazhatóságát alapozza meg.

Összegzés: a négy tényező a sikerhez

A sikeres élet nem feltétlenül egyenlő az erényes élettel. Az erényes élet vi¬
szont gyakran nem tűnik sikeresnek, bár ettől még feltétlenül igaz marad
Szókratész állítása (minután kimondták rá a halálos ítéletet): , a jó emberrel
nem történhetik rossz sem életében, sem halálában, és nem is feledkeznek
meg az istenek az ő ügyeiről". A következőkben, mintegy összegzésül, meg¬
próbáljuk felvázolni a sikeres és egyben erényes élet négy összetevőjét.

A tudás

Szókratész ezzel kezdi. Szerinte aki ismeri, hogy mi a jó, már nem is teszi
többé a rosszat. Hiszen a fazekas sem készít selejtet, ha tud jó árut is gyárta¬
ni. A tudásunk, a világunk és benne a saját helyünk ismerete tehát alapvető.
(Ismerd meg önmagad — hirdette a delphoi jósda bejárata felett a Khilónnak
tulajdonított felirat.) Az embernek képesnek kell lennie arra, hogy megértse
a tőle független valóságot és arról igaz kijelentéseket tegyen.

Az akarat

A világunk megismerése, a tudás megszerzése azonban fáradságos folyamat
eredménye lehet csak. Hogy megismerhessük a világunkat, ahhoz törekedni
is kell a megismerésére. Lovább lépve: ahhoz, hogy erényesek is legyünk, nem
elég csak tudnunk, hogy mi a jó, hanem képesnek kell lennünk arra is, hogy
— hajlamainkkal szemben - akaratunk erejéből táplálkozva meg is tegyük a
kötelességünket saját tökéletesedésünkre és mások boldogságára. Az ember
ugyanis, természeténél fogva, gyakran szívesebben választja a rosszat, mint
a jót. Ahogy Ágoston mondja: , Az ember semmit sem tehet magában véve
az isteni kegyelem nélkül."

44