Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000098/0000

Etika mint normarend

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Cím (EN)
Ethics as a Normative System
Tudományterület
Társadalomtudományi etika / Ethics in social sciences (12957)
Sorozat
Teremtésvédelem
Tudományos besorolás
tanulmánykötet
022_000098/0019
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 20 [20]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000098/0019

OCR

BIRHER NÁNDOR és mondani tudja hogy tudja hogy meghal mint egy kutya az egy ember Erich Fried Tisztán, anyagi valóságában értelmezve az ember egy az állatok közül. Földi létében — ellentétben a liberális, materialista ideológiák illuzórikus célkitűzéseivel — ennél többet nem is képes elérni. Példaként említhetjük, hogy sem Marx, sem Nietzsche (vagy akár Hegel) ideális emberképe (emberfeletti emberképe) nem valósult meg. A megvalósítási kísérletek pedig jelentős véráldozattal jártak. Ezzel együtt világosan látni kell, hogy az ember anyagi természeténél fogva nem jó vagy rossz, hanem a létéért küzdő vadállat. Az etika lényege ebben az értelemben az alázat begyakorlása. Elfogadni azt, hogy sohasem lehetünk a legjobbak és tökéletesek önmagunktól. Ez az alázat vezethet a túléléshez szükséges önkorlátozáshoz, ezen belül a jog szigorú szabályaihoz, vagy vihet tovább a létértelmezés magasabb rendjéhez, a valláshoz. A világtörténelem legnagyobb katasztrófáit az okozta, hogy az ember, ill. az emberek egy csoportja túl sokat gondolt magáról. Az ember azonban rendelkezik olyan tulajdonságokkal is, amelyek az állati és a gépi világ fölé emelik. Ezek közül az első az etika alapfeltétele: a szabad döntés lehetősége. Ez a szabadság tette az embert oly sikeressé (ez ideig) az evolúció rendjében. Minden egyes egyén hatalmát az adja, hogy maga dönt. Ez a hatalom az alapja a felelősségvállalásnak és a számonkérhetőségnek is. A döntés lehetősége nem azt jelenti, hogy az egyénnek nincsenek korlátai, hanem azt, hogy a korlátok közt szabadon választhat. Sőt, lehetősége lehet a korlátok és az azokon túli létezők felismerésére vagy éppen a korlátok megváltoztatására is. Az ember képes az elvonatkoztatásra, azaz nem egyszerűen fogalmak osztályait hozza létre (ontológiák előállítása a gépi programozásban), hanem a fogalmak mögött álló , lényeget" keresi. Kategóriái nem rekednek meg az igaz hamis dichotómiánál, hanem ezen túllépve az igazságos igazságtalan fogalmainak objektív használatára vágyakozik a világértelmezéseiben. Az alábbi példából jól látható a különbség a , tiszta fogalmak" és a fogalmak mögött álló lényeg, jelentés között: , A programozó felesége kéri a programozót: Drágám, szaladj le a közértbe, hozz egy doboz tejet, és ha van tojás, hozz hatot! A programozó hazatér hat doboz tejjel és azt mondja: volt tojas.” Az emberi gondolkodás felismeri, hogy a valóság nem mondható el tisztán a logikai szabályok mentén, illetve vannak olyan területek, amelyek18

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1951 px
Kép magassága
2775 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.08 MB
Permalinkből jpg
022_000098/0019.jpg
Permalinkből OCR
022_000098/0019.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde