gyakran a szölkupokkal közösen birtokoltak halászterületeket. A huszadik
század elejéig az evenkik gazdasága a réntartáson, a vadászaton és kisebb
mértékben a halászaton alapult. Nomadizáló életmódjuknak megfelelően
gyakran költözködtek, újabb legelőket keresve rénjeiknek.
A vaszjugáni hantik a mai napig emlékeznek az evenkik hajdani jelenlétére.
Házigazdám többször mesélt a tunkiszok megjelenéseiről, akikről kellemes
emlékeket őrzött. Ha Ozernoje mellett haladtak el csordáikkal, náluk, bent a
házban aludtak meg, a rének pedig a település mellett, az erdőben kószáltak
éjszaka is. Csak egy különleges kérésük volt, hogy a kutyákat kössék meg,
nehogy bántsák vagy elzavarják a réneket.
A nomád életmód, az állandó vándorlás a vaszjugáni hantik számára a
szabadság szimbólumává tette az evenkiket. Elbeszéléseik szerint az evenkik
talán a huszadik század harmincas éveiben, szabadságszeretetük miatt, a
kolhozosítás elől menekülve tűntek el a környékről délebbre, a ritkábban
lakott Kjonga és Parabel folyók környékére húzódva. Ez a vándorlási irány a
Vaszjugán melletti hantik között is ismert volt, ők is gyakran menekültek
a Parabel és mellékfolyói vidékére az orosz hatalom elől. Az evenkik végső
eltűnését azonban mások a közeli rénzuzmós területeknek a háború utáni
leégésével magyarázzák.
Amellett, hogy a vaszjugáni hantik a szabadság és a , be nem illeszke¬
dés" szimbólumát látják és látták az evenkikben, sokkal , ősibb", , vadabb"
népnek is tartották őket maguknál. Ennek az , ősiségnek, őskoriságnak"
elsősorban pozitív aspektusait hangsúlyozták. Az evenkik szerintük jobb
képességekkel bírtak; jobban tájékozódtak, hiszen összevissza kóboroltak a
tajgában úgy, hogy soha nem tévedtek el; jobb vadászok voltak, még az igen
jó vadásznak tekintett jugáni hantiknál is ügyesebbnek tartották őket a
vaszjugániak: , Ahogy az apósom mondta, mindenki jó vadász tud lenni, de
a legjobb a tunguz. Az, mint a vadrén, úgy megy. Neki nem kell tájoló."?93
Sőt transzcendens erejüket is kimagaslónak, a hantikénál erősebbnek ismer¬
ték el. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a vaszjugáni hantik között
gyűjtött egyetlen számándob, ami a Tomszk megyei Helytörténeti Múzeum
gyűjteményében található, "9" bizonyítottan evenki eredetű."9" Alátámasz¬
tani látszanak mindezt Pápai Károly vaszjugáni naplójegyzetei is 1888-ból.
Nehezen kiolvasható, töredékes feljegyzései között többször említ egy Iván
nevű tunguzt, aki , hantikat tanított szent dolgokra" "5 sőt ki is mondja:
,itt a tungizokat [sic!] tekintik a saman {6 képviseldjének”.°°’ Az erds evenki