OCR
A , HANTIK" FOLYÓJA + 355 gyakran a szölkupokkal közösen birtokoltak halászterületeket. A huszadik század elejéig az evenkik gazdasága a réntartáson, a vadászaton és kisebb mértékben a halászaton alapult. Nomadizáló életmódjuknak megfelelően gyakran költözködtek, újabb legelőket keresve rénjeiknek. A vaszjugáni hantik a mai napig emlékeznek az evenkik hajdani jelenlétére. Házigazdám többször mesélt a tunkiszok megjelenéseiről, akikről kellemes emlékeket őrzött. Ha Ozernoje mellett haladtak el csordáikkal, náluk, bent a házban aludtak meg, a rének pedig a település mellett, az erdőben kószáltak éjszaka is. Csak egy különleges kérésük volt, hogy a kutyákat kössék meg, nehogy bántsák vagy elzavarják a réneket. A nomád életmód, az állandó vándorlás a vaszjugáni hantik számára a szabadság szimbólumává tette az evenkiket. Elbeszéléseik szerint az evenkik talán a huszadik század harmincas éveiben, szabadságszeretetük miatt, a kolhozosítás elől menekülve tűntek el a környékről délebbre, a ritkábban lakott Kjonga és Parabel folyók környékére húzódva. Ez a vándorlási irány a Vaszjugán melletti hantik között is ismert volt, ők is gyakran menekültek a Parabel és mellékfolyói vidékére az orosz hatalom elől. Az evenkik végső eltűnését azonban mások a közeli rénzuzmós területeknek a háború utáni leégésével magyarázzák. Amellett, hogy a vaszjugáni hantik a szabadság és a , be nem illeszkedés" szimbólumát látják és látták az evenkikben, sokkal , ősibb", , vadabb" népnek is tartották őket maguknál. Ennek az , ősiségnek, őskoriságnak" elsősorban pozitív aspektusait hangsúlyozták. Az evenkik szerintük jobb képességekkel bírtak; jobban tájékozódtak, hiszen összevissza kóboroltak a tajgában úgy, hogy soha nem tévedtek el; jobb vadászok voltak, még az igen jó vadásznak tekintett jugáni hantiknál is ügyesebbnek tartották őket a vaszjugániak: , Ahogy az apósom mondta, mindenki jó vadász tud lenni, de a legjobb a tunguz. Az, mint a vadrén, úgy megy. Neki nem kell tájoló."?93 Sőt transzcendens erejüket is kimagaslónak, a hantikénál erősebbnek ismerték el. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a vaszjugáni hantik között gyűjtött egyetlen számándob, ami a Tomszk megyei Helytörténeti Múzeum gyűjteményében található, "9" bizonyítottan evenki eredetű."9" Alátámasztani látszanak mindezt Pápai Károly vaszjugáni naplójegyzetei is 1888-ból. Nehezen kiolvasható, töredékes feljegyzései között többször említ egy Iván nevű tunguzt, aki , hantikat tanított szent dolgokra" "5 sőt ki is mondja: ,itt a tungizokat [sic!] tekintik a saman {6 képviseldjének”.°°’ Az erds evenki #03 Ez a gondolat feltűnik már az 1920-as évek irodalmában is: , Kevés osztják kockáztatja meg, hogy felkeresse azokat a helyeket, ahol a tunguzok vándorolnak jávort és vad rénszarvast keresve." (Orlov 1926: 72.) §04 Tucskova 2001. §05 Erről a sámándobról lásd: Kulemzin 1976; Nagy Z. 2006b. §06 Pápai 1890: 6. füzet: 359. 807 Uo. 310.