OCR Output

238 " A MEGÉRTÉS ÉDES ÖRÖME

keztében a területet gyakorlatilag teljesen lezárták, s az a kutatás számára
— ha egyáltalán valaha is hozzáférhető volt — újfent hozzáférhetetlenné vált.
Ilyen körülmények között már az is komoly eredménynek számít(ott), hogy
a területre beengedtek, s ott hosszabb idejű tartózkodást engedélyeztek a
számomra.

Mindez terepmunkámra természetszerűen rányomta a bélyegét: a politikai
helyzet általános olvadása ellenére is 2007-ben sokkal keményebb belbizton¬
sági ellenőrzés alatt álltam, mint a politikailag lényegesen merevebb 1980-as
években: személyes , titkosrendőröm" volt, aki nélkül egy lépést sem tehettem
a faluban, lakóhelyemet elhagynom sem volt szabad , kíséret" nélkül, ami az
emberekkel való beszélgetést, , interjút", sőt kezdetben még a résztvevő terep¬
munkátis gyakorlatilag lehetetlenné tette. Ennek következtében kutatásomat
kényszerűen bizonyos dolgokra korlátoztam — mindenekelőtt a modern kori vi¬
etnámi hatások, az állami nemzetségi és fejlesztéspolitika helyi lecsapódásának
a vizsgálatára, illetve két évtizeddel korábbi magnógyűjtéseim lejegyzésére.

Zajszennyezés a városban

Az alábbiakban most mégsem evvel a korántsem elhanyagolható körtilménnyel
— a kutatás szabadságával — szeretnék foglalkozni, hanem a terepmunka
számos összetevőjéből mindössze egyetlen, látszólag banális, lényegtelen
körülményt fogok kiemelni: a zaj kérdését.

Soha nem képzeltem volna: az egykor csendes, álmos, majdhogynem unal¬
masan nyugodt Vietnam mára lüktető, hektikus, döbbenetesen zajos, szinte
kibírhatatlanul túlnépesedett országgá vált. Az 1980-as években 1 millió
körüli lakosú Hanoi, ahol egykor gyalog vagy (fék nélküli!) kölcsönbiciklivel
közlekedtem, s az egyedüli autó a külföldi , specialisták" számára fenntartott
állami fekete Volga volt, 2007-re 4—6 milliós metropolisszá vált," ahol közel
ugyanannyi motorbicikli van, mint ember,’ s akkor még nem beszéltünk
az ugyancsak exponenciális számban növekvő autókról! A Vietnámban

§ "A 2009-es népszámlálás alapján Hanoi régió becsült lakossága 6 451 909 fő volt, ami
1979 fő/km? népsűrűséget jelent. A szűk értelemben vett város lakossága meghaladta
a 2,6 milliót.

° A Környezeti és Természeti Erőforrások — Közlekedési Minisztérium egyik szakértője
által 2009-ben kiadott jelentés szerint 1996 és 2005 között a motorbiciklik száma éven¬
te 1590-kal nőtt; Ho Chi Minh városban a haztartasok 98%-anak volt motorbiciklije,
Hanoiban a közlekedés 8790-a motoron zajlott; 2006-ban az ország 84 millió lakosára
19 millió motorbicikli jutott, s Hanoiban 62, Ho Chi Minh városban 92 olyan pont volt,
ahol csúcsforgalmi időben rendszeres dugók keletkeztek. (Ld. http://www.uncrd.or.jp/
content/documents/4EST-B1G304.pdf [letöltés ideje 2015.01.29.].) Ilyen dugóba Hanoiban
magam is többször keveredtem: egy alkalommal közel 25 percig álltam motorommal a
40 Celsius fok körüli hőmérsékletben, sisakban, berregő, túráztatott motorok mellett;