OCR
RÉGI-ÚJ IDEOLÓGIÁK, ÚJ KONTEXTUSOK ® 105 Sanh ostroma, a dél-vietnámi hadsereg katasztrofális összeomlása után Cam L6-ba menekült, ahol a Kűa falu mellett felállított menekülttáborban várta ki a hadműveletek végét. A táborban teljes családját (első feleségét és két gyermekét) elvesztette; később újranősült. 1972 táján visszatért szülőföldjére, és ott élt — valószínűleg 1992-ben bekövetkezett — haláláig. A brúk és a külvilág Korabbi publikäciöimban (Vargyas 2000, 2002, 2008a, 2008b) többször is részletesen foglalkoztam a brúk feltűnően erőszakmentes, konfliktuskerülő, , félénk" ideológiájával, illetve avval a ténnyel, hogy etnikus identitásukban semmiféle politikai tényező nem látszik szerepet játszani. A brúk külvilággal való érintkezésre adott válaszait megvizsgálva — a legkorábbi időktől egész az 1980-as évek közepéig, amikor is terepmunkámat megkezdtem — arra az eredményre jutottam, hogy a brúk magatartása , egyetlen alapvető attitüdre vezethető vissza. A brúk a kezdetektől fogva békés és félénk népként állnak előttünk, akik a létező politikai struktúrák perifériáján élve — többek között kereskedelem révén — békés kapcsolatot tartanak fenn szomszédaikkal, akik készek arra, hogy kulturális átvételekkel, kölcsönzés révén gazdagítsák a kultúrájukat, és bármiféle idegen politikai fennhatóságot elfogadjanak annak érdekében, hogy megőrizzék privilegizált helyüket a fennálló politikai rendszerek perifériáján, ahová szükség esetén, bármiféle válságos pillanatban, visszavonulhatnak." (Vargyas 2002: 155.) A politikai identitás teljes hiányáról, illetve annak könnyen bekövetkező változásáról árulkodó, gyakorta megfogalmazott állítást (, bárki is jött ide uralkodni rajtunk, elfogadtuk a hatalmát") elemezve, &s azt a centrum-periferia délkelet-ázsiai modelljével magyarázva arra az eredményre jutottam, hogy , az uralkodó vagy hűbérúr kiléte szemmel láthatólag érdektelen a számukra [...] miközben I. . ] kényesen vigyáznak a periférián elfoglalt (relatív) függetlenségükre. Magyarán: yha békén hagytok bennünket, cserébe elfogadunk titeket uralkodónakx. A függetlenség megőrzésére azonban harcias szomszédaikétól eltérő, xpuhax stratégiát választottak maguknak. Ennek lényege az, hogy az őket meghaladó, átfogó politikai rendszer kereteit elfogadván, a lehető legkevesebb feltűnést és problémát okozva, amennyire csak lehetséges, észrevétlenek maradnak; látszólag integrálódva, egyúttal mégis minden alkalmat megragadva az alóla való kibújásra, egyszerre benne is vannak, és kívül is élnek rajta.” (Vargyas 2002: 151-152; kiemeles az eredetiben.) Mindezt egy általam felfedezett és közzétett (Vargyas 2000: 257—297), 1947-ből származó, egyedülálló gépírásos francia katonai jelentés példáján illusztráltam. Idézem végkövetkeztetéseimet: , Ebben a lényegre látó, világos helyzetjelentésben szinte minden benne van, amiről eddig beszéltünk: az érint