OCR
„FENT” ES „LENT”: A BRUK ES ,,ZOMIA”: II. rész " 85 A Scott-Salemink-vita Scott éleslátása és megértésének mélysége különösen annak fényében nyer új jelentőséget, hogy nemrégiben Salemink (2015) egy Scottra reagáló, vele szemben megfogalmazott írást tett közzé, amelyben , rokonszenvező, de kritikus olvasás által vezérelve" (uo. 392) , a Központi Hegyvidék lakói motivációinak és vágyainak homlokegyenest ellentétes képét" (uo. 388) vázolta fel. Érvelése szerint , a globalizáció jelenlegi korszakában a posztkoloniális állam legalább annyira a vonzerő, mintsem a kényszerítés és kizárás [dispossession] révén fejti ki hatását; ahegylakók gyakran nem az államot akarják elkerülni, hanem olyan ökumenékbe próbálnak betagozódni, amelyek meghaladják saját társadalmi terüket és modern alapértékeket/alapfogalmakat [universals] testesítenek meg (uo. 395). Véleménye szerint , a hegylakókat gyakran az a szándék vezérelte, hogy modernekké váljanak, és ezen vágyaikat úgy fejezték ki, hogy modern alapértékeket/alapfogalmakat [universals] megtestesítő ökumenékhez csatlakoztak, különösen forradalmi és keresztény ökumenékhez, amelyek a modernitáshoz vezető út egymással ellentétes módjai" (uo. 388). Mindkettő — azaz a kommunista és a keresztény megtérés — , a hagyományos kulturális fogalmak és habitus meghaladásán és nemzeti vagy transznacionális ökumenékbe való betagozódáson alapul [...] Történetileg a hegylakók csatlakozása a forradalmi ökumenéhez értelmezhető úgy is, mint az altaluk ismert, állammal — a gyarmati és a dél-vietnámi állammal — szembeni ellenállás, de végső soron mégiscsak odavezetett, hogy a győzedelmes forradalmi állam — a hegylakók területein megvalósított — államépítő projektjéhez kötötte őket. [...] A hegylakók csatlakozása egy alternatív keresztény ökumenéhez pedig egyszerre magyarázható/értelmezhető lokalizáló törekvésként [move] — egy másik etnikai csoport, a vietnámiak által megtestesített nyomasztó nemzetállami jelenléttel szemben - és transznacionális törekvésként [move], az utóbbi olyan értelemben, hogy az államot meghaladva kívánnak betagozódni a hívők világméretű közösségébe, valamiféle ykeresztény unmahbax"" (uo. 403). Nyilvánvaló, hogy ma, a 21. század harmadik évtizedében, a globalizált posztmodern világban nehéz már Scotthoz hasonló, általános érvényű kijelentéseket tenni, amelyeket akár egyetlen személy, egyetlen intézmény, egyetlen tanúvallomás, egyetlen életút nyomán ne lehetne megkérdőjelezni, rámutatva valamiféle ellenkező példára, lehetőségre vagy megoldásra. Mára a vietnámi hegyvidék olyan drámai társadalmi-gazdasági-politikai-etnikai átalakuláson ment keresztül, hogy a korábbiakhoz képest minden a feje tetejére állt; új lehetőségek nyíltak a helyi lakosság számára, választási lehetőségeik és kényszereik megsokszorozódtak, mint ahogy új problémák tucatjával (életformaváltás, vietnámi terjeszkedés, elszegényedés, asszimiláció) kellett 18 Ummah (le ['om:æ]): arab sz6, a. m. "közösség".