OCR
40 " A MEGÉRTÉS ÉDES ÖRÖME ményezett a színes, egzotikus , Másikat" ábrázoló művek iránt. Ezt az igényt elégíti ki — többek között — egy 2007-ben indult képeskönyvsorozat, amely Vietnám 54 nemzetiségét mutatja be. A brúkról szóló kötet (The Bru-Vän Kieu in Viet Nam, 2017) Pham Ván Loi néprajzkutató által írt, többnyire korrekt, leíró szövege feltűnő ellentétben áll a , Másikat" egzotizáló fényképekkel, amelyek beállított pízokban egymásra mosolygó vagy ünnepi viseletben az irtásföldeken dolgozó brú férfiakat és nőket ábrázolnak. Jövőbeli kilátások Mi következik mindezek után? Előre látható. A folytatódó modernizáció, a vietnámi, laoszi és kínai telepesek növekvő beáramlása (Laungaramsri 2019) s vele együtt az állam egyre agresszívabb törekvése következtében „a peremterületek civilizaciöjara” (Duncan 2004; McElwee 2004; Ovesen 2004), a , hagyományos" brú életmód és kultúra napjai meg vannak számlálva. Az állami ellenőrzés alá nem vont utolsó területek eltűnésével párhuzamosan a , civilizáció" végérvényesen el fogja érni őket. A rousseau-i kérdés azonban továbbra is megmarad: vajon boldogabbá teszi-e mindez a brúkat, vagy ellenkezőleg: a boldogtalanságukhoz fog vezetni? Hadd illusztráljam mindezt a brú vallás átalakulásának fényében, 2007-es terepmunkám eredményei alapján. A , hagyományos" brú vallásnak nagyjában-egészében három nagy tartománya van, amelyek mindegyike a mindennapi lét egy-egy szféráját fogja át, s amodernizációval összefüggésben különféle problémákat vet fel. Az első az önellátó földművelés, illetve a rizs köré szerveződő agrárrítus-ciklus. Mivel ez utóbbi a vietnámi állam által szigorúan tiltott talajváltó, égetéses-irtásos szárazrizs-termesztéshez kapcsolódik, mára létalapját vesztette. A szárazrizzsel ellentétben az , idegen" nedvesrizsnek és a piacra termelt növényeknek brú felfogás szerint nincs , lelkük", következésképpen nincs is szükségük , rituális technológiákra" (Condominas 1986), vallásos gondozásra. A brú vallás másik nagy tartománya az egyénnel és annak sorsával, a betegségekkel és a balszerencsével, illetve a természetfeletti csapások magyarázatával kapcsolatos. Ez a szféra a samanizmus és a (vallásos-mágikus) gyógyítás szférája. Az egészségügyi viszonyok és az orvosi ellátás javulása, párosulva az állam ideológiai és politikai nyomásával a , babonák" ellen, napjainkra a számánizmus drámai hanyatlásához vezetett. 2007-ben Dák Lák-ban hat hónap alatt mindössze két sámánszertartást láttam. A , pogány" (azaz protestáns vagy buddhista hitre át nem tért, vietnámi népi vallásos rítusokat át nem vett) brúk utolsó generációjának elmúlásával a sámánizmus és a sámánszertartások megszűnése jo eséllyel prognosztizálható. A brú vallás harmadik nagy tartománya az ős- és halottkultusz. 2007-ben ez volt az egyedüli szféra, ahol a , hagyományos" brú vallásos képzetek még