OCR
A BRÚK AZ IDŐBEN ÉS A TÉRBEN ® 35 a házassági szövetség funkcionálását megértse. Mindent egybevéve, ezek az úttörő vietnámi írások nem elhanyagolhatóak, mert korai és alapvető információkat tartalmaznak, még ha a francia vagy az amerikai publikációkhoz hasonlóan nem is mindent kell készpénznek venni belőlük. A brúkra vonatkozó vietnámi etnográfiai leírások az 1970—80-as évektől kezdve megélénkülnek. A célok, a módszerek és a témák immár ki vannak jelölve; a , ván kiéuk" — mint Vietnám 54 nemzetiségének egyike — hivatalos elismerését követően (Danh muc 1979) a brúk (itt is) színre lépnek, és rendszeresen jelen lesznek a különböző anyagközlésekben és áttekintésekben. Az etnográfiai anyag mennyisége folyamatosan nő, ám az elméleti feldolgozás nem tart vele lépést; ideológiai és gyakorlati okok következtében a külföldi publikációkat a vietnámi szerzők máig nem ismerik és használják, problémaortentált kutatás gyakorlatilag nincs — a vietnámi etnográfia saját farkába harapó kígyóra emlékeztet." Ez a — vietnámi peresztrojka (Dői Mói) előtti és alatti — , szovjet" korszak nagyjából saját terepmunkám idején, 1985—1989 táján zárul. A kutatásra két , testvéri" szocialista ország tudományos együttműködésének keretében, a Magyar Tudományos Akadémia és vietnámi testvérintézménye, a Vietnámi Tarsadalomtudomanyi Akadémia k6zés vallalkozasaként keriilt sor:'° célja egy viszonylag zárt, hagyományos, önellátó brú közösség holisztikus kulturális antropológiai vizsgálata volt, hosszú időtartamú, résztvevő megfigyelés révén." A kutatást egy közös vietnámi—magyar team végezte, fókuszában klasszikus témák: társadalomszervezet és rokonság, önellátó mezőgazdaság, vallás és samanizmus stb. álltak. Kutatásaink egy olyan társadalom képét rajzolták fel, amely sok egyezést mutat más, kis léptékű, rokonság-elvű, indokínai hegyi törzsek kultúrájával (égetéses-irtásos szárazrizs-termesztés, hasonló anyagi kultúra, patrilineális leszármazás és agnátikus ágazati rendszer, a falu szintjét meg nem haladó politikai struktúra, általános hiedelem az emberek sorsát befolyásoló természetfölötti lényekben /, szellemekben/istenségekben"", sámánizmus, stb.); de amely a társadalmi élet, a vallás és a mentalitás szintjén fontos idioszinkráziákat mutatott (aszimmetrikus házassági szövetség, a , feleségadók" és , feleségkapók" csoportjainak kiemelt fontossága a társadalmi 55 A téma bővebb tárgyalásához Id. Vargyas 2000: 106—120. 16 A szovjet típusú kelet-európai (és ázsiai) országokban a tudományos kutatás, az egyetemi oktatás és a közművelődési célokra történő múzeumi megőrzés egészen a közelmúltig (vagy még jelenleg is) szét volt/van választva egymástól; mindegyik saját intézményrendszerrel rendelkezik. A kutatás az Akadémia égisze alatt zajlik, ahol az Akadémia egy de facto Tudományos Kutatásügyi Minisztérium szerepét játssza, amelynek keretein belül minden tudományágnak megvan a maga kutatóintézete (a francia CNRS , laboratóriumaihoz" hasonlóan). Jóllehet az egyetemek és a múzeumok is végez(het) nek kutatást, az nem számít elsődleges tevékenységüknek. Összesen 18 hónap terepmunkánkat (ebből 10 hónapot 1987—88-ben egyetlen alkalommal) két ikertelepülésen, Cóc és Döng Cho falvakban (Huóng Linh járás), Khe Sanh (Huóng Hoá) városka közelében, Ouáng Tri tartományban végeztük. =