OCR
A BRÚK AZ IDŐBEN ÉS A TÉRBEN ? 33 Néhány főszereplőre külön is ki kell térni. Az egyik a Wycliffe Bibliaforditôk / Summer Institute of Linguistics (SIL) névre hallgató világméretű protestáns szervezet, amelynek célja — nyelvészetileg képzett misszionáriusok hálózatán keresztül — a Biblia lefordítása a világ összes nyelvére. Bár a SIL hivatalosan nem politikai szervezet, kötődése a vietnámi amerikai célokhoz közismert: a , SIL kutatói a Központi Felföldön az amerikai elhárítás információs hálózatának részei voltak" (Salemink 2003: 216). A misszionárius-nyelvész házaspár, John és Carolyn Miller, akik 1961 és 1968 között Khe Sanh-ban, a brúk között éltek és dolgoztak, tipikus példái a SIL Janus-arcúságának: az amerikaiak vietnámi beavatkozásának elkötelezett résztvevői, a brúk hittérítői; egyben kitűnő nyelvész-kutatók, akik a mon-khmer nyelvészet megalapozéi és máig vezető egyéniségei. Kár, hogy antropológiai hozzájárulásuk csekély — jóllehet mára klasszikus írások fűződnek a nevükhöz (Miller 1972). A másik főszereplő Gerald Cannon Hickey, a vietnámi hegylakók első számú amerikai szakértője. Ellentmondásos személy, aki 1956 és 1973 között élt Vietnámban, egy évtizedig a Rand Corporation munkatársaként, egyszerre szemlélve , belülről" és , kívülről" a háborút, kritizálva az amerikai beavatkozás részleteit, helyesbíteni és javítani akarván ezeket, de valójában soha kétségbe nem vonva magát a háborút, illetve annak céljait. Politikai szereplésétől függetlenül tudományos hozzájárulása kétségbevonhatatlan: életműve főképp általános etnohistóriai művekből áll, amelyek fókuszában a központi felföld és lakóinak történelme áll, a legkorábbi időktől kezdve a vietnámi háború végéig, nem mellesleg saját személyes tapasztalatai és háború alatti kutatásai alapján (Hickey 1982a, 1982b, 1993, 2002). Történelmi művekként, személyes tanúvallomásokként unikális hozzájárulások, antropológiai munkákként azonban kétes értékűek. A háborús körülmények következtében Hickey rálátása szükségképpen általánosságban mozog, miközben az általa tárgyalt több mint 20 hegyi törzs egyikére vonatkozóan sincs mélyreható, személyes ismeretanyaga. Amit például a brúkról ír (Hickey 1993: 141—175), , tele van tévedéssel, félreértéssel, a kontextusból kiragadott tényekkel [...] nem tud különbséget tenni aközött, ami általános és jellemző, illetve ami véletlenszerű és részleges [...] a ki tudja, milyen alapon kiválasztott esetleges részletek kavalkádja ellenére is a brú kultúra a maga teljességében kifejtetlen marad" (Vargyas 2000: 101, saját fordítás). A vietnámi etnográfia , szovjet" korszaka Az amerikai periódus 1975-ben, az amerikaiak távozásával zárul. Vietnám újraegyesülése 1976-ban Délen egy új éra kezdetét, Északon pedig a beteljesülest jelenti: ez a vietnämi etnogräfia „szovjet periödusa” (Nguyen, V. S. 2019). Mind ez idäig vietnami etnografusok nem jutottak sz6hoz (Nguyen, P.