OCR Output

14 " A MEGÉRTÉS ÉDES ÖRÖME

Egy hegyi törzs, a brúk, a vietnámi háborúban" című cikkemben a brúk
történelmi forrásokból kielemzett értékrendszerét és viselkedésmintáit az
említett interjú alapján egy újkori történelmi kataklizma, a vietnámi háború
idején vizsgálom. Arra a következtetésre jutok, hogy habitusuk és reakcióik,
félelmeik és vágyaik évszázadokon keresztül feltűnő folyamatosságot mutat¬
nak, ami tényszerű adatokkal támasztja alá Scott elméletét.

A , Két választás Vietnámban. Történelem alulnézetben" egy történelmi
esemény, az 1956. március 4-i dél-vietnámi parlamenti választás krónikája
egy brú hegylakó szemszögéből nézve. Az események kapcsán részletesen
elemzem azt a történészek által eddig nem igazán vizsgált tényt (illetve
mindazt, ami ebből következik), hogy az írástudatlan szavazók, így a brúk
számára 1s, rajzok helyettesítették a neveket a szavazócédulákon.

Végezetül , Az Úr szava lemezjátszóról. Hittérítés és lokális reflexiók" a
brúk között viszonylag későn megindult (protestáns) hittérítésnek tart görbe
tükröt a , térítettek" — valójában egy meg nem térített brú férfi — visszaem¬
lékezése révén.

A következő írás, jóllehet nyilvánvaló történelmi perspektívája van, át
is vezet bennünket a terepmunka kérdéseit boncolgató következő blokk¬
ba. A , Terepmunka és történelmi emlékezet politikai rezsimek határán"
önvallomás: saját vietnámi kutatásaimat és terepmunkámat helyezem benne
történelmi-politikai és kulturális kontextusba. Talán ez az az írás, amelyben
a reflexivitás és saját pozicionalitásom kérdése a legnagyobb figyelmet kapja.
Ez utóbbi ugyanakkor lehetőséget ad arra is, hogy ehhez kapcsolódóan egy,
a kommunista délkelet-ázsiai országokban általános gyakorlatnak tekinthető
elvi-módszertani terepmunka-kérdést: a kötelezően mellénk rendelt és miránk
, vigyázó" ázsiai (vietnámi) kollégáinkhoz/partnereinkhez fűződő viszonyt
járjam körbe.

A , Terepmunka, politika, etika" témáját egy megtörtént eset szolgáltatja,
amely drámaian tudatosította bennem, hogy a globalizált XXI. században a
legváratlanabb módokon kerülhetünk szembe az etikai felelősség kérdésével.
Egyik csomópontja egy brú sámánfejdísz, amely a ráaggatott , attribútumok"
között egy amerikai katona dögcéduláját tartalmazta. Tanulmányomban az ebből
következő etikai dilemmákat tárgyalom, többféle lehetséges választ vázolva.

A következő két fejezet valójában már nem is , reflexív", hanem ,,auto¬
etnografiai” írás. Itt rövid magyarázattal tartozom: az autoetnográfia olyan
— viszonylag új — kutatási módszer, amely a kutató személyes élményeinek,
anekdotikus tapasztalatainak és önreflexiójának a fényében mutat be (sőt kri¬
tizál) kulturális gyakorlatokat, hiedelmeket és tapasztalatokat, egyúttal tágabb
kulturális-politikai-társadalmi kontextusba és jelentésekbe is helyezi azokat
(Ellis 2004; Maréchal 2010; Hughes—Pennington 2017; Adams-Jones-Ellis
2015). Meglehet, mindkét írás túlságosan is személyes vallomás, reményeim
szerint a fényükben mégis olyan jelenségekről tudok szólni, amelyek messze
túlmutatnak rajtam, és a brúk, valamint társadalmi-politikai körülményeik