OCR Output

tartotta)." Sukanya Dasgupta hasonlóképpen történeti műnek
tartja a Moszkóviát, amely azonban inkább a történetírás cice¬
rói felfogása alapján erkölcsileg tanulságos, követésre méltó
példákat mutat fel, s így közvetíti Milton republikánus felfogá¬
sát.3 Milton előszava azonban nem történeti, hanem földrajzi
műről beszél: ezt fontolja meg Sharon Eytan, aki szerint a Mosz¬
kóvia elsősorban geográfiai értekezés, azonban több is annál,
hiszen a tényeket a teremtő képzelet segítségével kiegészítve
egyszerre jeleníti és erősíti meg Milton angol és európai identi¬
tását és , olyan földrajzi vizsgálódást folytat le, amelyet nem
kizárólag a birodalmi nyereségvágy motivál"."" Tény, hogy Mil¬
ton az ötödik fejezet legelején, az Oroszországban indított korai
angol expedíciók kapcsán határozottan elítéli az angol kereske¬
dők haszonlesését, mindazonáltal fontosnak tartja, hogy tudó¬
sítson ezekről az utakról, hiszen , az ilyen vállalkozások révén
nem kevés hasznos ismerethez juthatunk a természetről és más
megfigyelések is napvilágra kerülnek, minthogy rossz események
is gyakran jó következményekkel járnak". Richard Bedford he¬
lyesen állapítja meg, hogy a fenti kijelentés — utazással és felfe¬
dezéssel kapcsolatos kontextusát figyelembe véve -— , magának
az Elyeszett Paradicsomnak is hangzatos, előremutató mottója"

22 Lásd Polübiosz 12.25. Joseph Allen Bryant: Milton and the Art of History:
A Study of Two Influences on A Brief History of Moscovia, Philological
Quarterly, vol. 29, 1950/1, 15-30, 20, 22.

Sukanya Dasgupta: Confused Anarchy and the late civil broils: The Politics
of Genre in Milton’s Histories, Prague Journal of English Studies, vol. 9,
2020/1, 9-32. A torténetiras ciceröi felfogásáról lásd Szekeres Csilla: Cicero
és a történetírás törvényei, Ókor, 15. évf., 2016/3, 65-68. Milton történelem¬
szemlélete sokat változott élete folyamán: a restauráció utáni időszakban
már jóval szkeptikusabb a történelmi események vagy a nagy személyiségek
példázatos erejével kapcsolatban: erre a legszemléletesebb példa az Elveszett
Paradicsom 9. énekének az invokacidja (9.13-41). Läsd Irene Samuel: Milton
and the Ancients on the Writing of History, Milton Studies, vol. 2, 1970/1,
131-148.

24 Sharon Eytan: Eastern Imaginings: Milton’s Moscovia and Beyond, The

European Legacy, vol. 17, 2012/3, 367-376, 368, 375.

2

QW

103