Csak az alkalmi versek korabeli és mai elméletének felvázolása után érdemes Filiczki
életművét közelebbről is megvizsgálni, mert egyetlen olyan verset sem ismerünk tőle,
amely ne alkalmi költemény lenne, vagy legalábbis ne lenne határos az alkalmi költé¬
szettel. A 23 ismert kézirat, alkalmi nyomtatvány és könyv 357 Filiczki-verset tartal¬
maz. Ez lehet az oka annak, hogy a fentebb már vázolt érzékeny fordulat (empjindsame
Wende) hiányát gyászolják Filiczki költészetében azon kevesek is, akiknek a látóköré¬
be került. Ezzel kapcsolatban érdemes megint Bencédy Józsefet idézni, mert nagyon
jól rávilágít azokra az elvárásokra, amelyek oly világosan fogalmazódtak meg a poszt¬
romantikus esztétika normatív keretein belül. A romantikus zsenielmélet zászlajára
tűzött , individuális vonásokat" hajszolja, de olyan irányból közelít, ahonnan azok
észrevétlenek maradnak. Filiczki lelki életével pedig — ami kortársai közül is minden¬
kire igaz — jó eséllyel még maga Filiczki sem foglalkozott, hacsak nem az üdvössége
végett, de személyes vonásokat abban sem fog felfedezni az irodalmi lélekbúvár.
, Filiczki költészetének ezen individuális vonásaira a fentiek során igye¬
keztünk rámutatni, de láthattuk azt is, hogy mindvégig csak színeződést
jelentettek s a sablonos kereteken felülemelkedni nem tudtak. A gondola¬
tokban és kifejezésekben is tapasztalunk némi önállóságra való törekvést,
mely egyrészt külsőleg nyilvánul meg Filiczkinek az antik istenvilággal
való szembefordulásában, melytől elszakadni azért sohasem tud, más¬
részt abban, hogy a klasszikusok mintájára önálló képeket, fordulatokat
alkot. ... Személyes élmény, önállóságra törekvő gondolat és kifejezés egy
pár propempticonban, lakodalmi és köszöntő versben találkozik a leg¬
szerencsésebben. Az a tény viszont, hogy az indíték ezekben is csak az