Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000089/0000

Versőrlő malomkőnek korpája? Filefalvi Filiczki János költői életműve

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Molnár Dávid
Cím (EN)
Bran Disseminated by the Poem Grinding Millstone? Poetic Oeuvre of János Filiczki of Filefalva
Tudományterület
Irodalomtörténet / History of literature (13020), Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Sorozat
Europica varietas Tokajensis. Dissertationes
Tudományos besorolás
monográfia
022_000089/0145
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 146 [146]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000089/0145

OCR

Az alkalmi költészetről tással vagy kérdéssel. Úgy tudjunk mondani valamit, hogy közben némák maradunk a gyásztól. A giesseni poétika egyértelmű és egyszerű definíciókat ad. Az elégiák fajtäinak nevezi a Zhrenost, az epicediont és az epitaphiumot. A threnos olyan gyäszdal, amely eredetileg egy väros vagy tartomäny pusztuläsa miatt született. Az epicedion temetési ének az elhunytnak, míg az epitáfium sírra írt költemény." A 123. fejezet az epitäfium fentebb felsorolt öt resze közül a consolatioval, vigasztalással mint külön műfajjal (vagy talán alműfajjal?) foglalkozik, míg a 105. fejezet részeként ugyanezt mint Tapa wONTIKÖV-t vizsgálja. Scaliger szerint a consolatio olyan beszéd, amely a gyászoló lelkét megnyugtatja. Itt is oraziöt ir, de Statius Consolatio ad Flavium Ursum című verse miatt nyilván silva-műfajként is értendő. Csak baráttól származhat a vigasz (lásd a barátság fogalmát fentebb), mert magának a vigasztalónak is át kell élnie a barát fájdalmát, így is hangsúlyozva a történtek szörnyűségét."" Cime szerint a 104. fejezet a propemptikonröl (nponzuntixöv), apopemptikonröl (anonsuntiköv) és hodoiporikonröl (6öoınopıköv) szölna, azonban csak a propemptikonröl ir. Jöllehet az apopemptikont a propemptikontöl csak nevben tartja különbözőnek, vagyis ugyanazon versfajtaként azonosítja, a 114. fejezetet mégis teljesen az apopemptikonnak szenteli, amib6l viszont kideriil, hogy az apopemptikon egy fontos tulajdonságában mégiscsak különbözik a propemptikontól. Ez eredetileg — a propemptikonnal ellentétben — olyan himnuszfajta (âmoneurtiwét üuvot), amelyet akkor énekeltek, amikor az ünnepi évben az istenség elhagyta egy időre a szentélyét (lásd az evokációt a 141. oldalon).38 És habár alkalomhoz kötöttsége miatt értelmezhető ugyan alkalmi versként, azonban a címzett szakralitása miatt mégsem tudjuk odasorolni. 15°, Quae quod ad tumulos eorum quos celebrabant, haberetur, Enırapıos Aöyos dicebatur. Etiam éxiróufBiov dicere poterant, verum usus non admissit, quemadmodum énitbhupia Venus, cuius signum colebatur apud Delphos, ut ait Plutarchus. Est igitur émitdpioc idem quod énixyoeioc. Solus Servius docuit nos differentiam, epicedium enim dici corpori nondum affecto sepulturae, epitaphium ad tumulum ipsum. Epicedium est Pallantis et Euryali. Funebris oratio Latine dicitur, que ipso in funere habetur, quare epitaphium etiam elogium ipsum dictum est, quod tumutlo inscribitur, de quo inter epigrammata. [...] Inferiarum carmen idem, et parentalia, threni autem laxiore usu, atque ampliore. In civitatum namque eversionibus is luctus quem lugerent, Opivoc dictus est. Monodia vero longe aliter quam ab eruditis accipitur, intelligenda, neque enim est idem, quemadmodum existimarunt. Fuit enim quoties e choro prodibat unus, qui defuncti memoriam lugubri carmine celebraret. Ad tibiam fiebat id lydiis modis. Quod primum fecisse Pythoni tibicinem Olympum scripsit Aristoxenus. Est igitur epitaphium, aut recens, aut anniversarium. In recenti partes hae: laudes, iacturae demonstratio, luctus, consolatio, exhortatio. In anniversario haec eadem omnia praeter luctum. [...] Materia quoque diversa: pro imperatore, pro exercitu, pro urbano magistratu, pro privato, viro, foemina, adulto, puero, quorum unumquodque peculiari ratione tractandum est. Poematis ingressus interdum cum prooemio eoque leni, et moestis atque etiam attonitis convenienti. Aliquando ab exclamatione aut interrogatione, ita ut nosmetipsos interrogemus, quasi putantes rationes consilii nostri. Quomodo nobis dicendum simul et silendum”. SCALIGER 1561, 168. 186 Threni sunt carmina lugubria in eversione urbium aut regionum. |...| Epicedion est carmen funebre in defunctos. Epitaphium est carmen inscriptum (vel inscribendum) tumulo”. Finck, HELwic, BACHMANN 1607, 306. 187. „Consolatio est oratio reducens moerentis animum ad tranquillitatem. Nequit autem proficisci nisi ab amico. Quamobrem veterum praeceptum fuit, consolatori quogque dolorem prae se ferendum, augendamque rei atrocitatem, atque huius quidem rei nullam afferunt artionem”. SCALIGER 1561, 168. Vo. a napapvOytiKOv-r6l: MENANDER 1981, 160-165 (413.5-414.30). 138 Latine satis commode dici nequit TO AnONEUMTIKOV, amittere, emittere, allegare, amandare verba satis id significant, vocis flexus insuavis est. Proinde veteres poetae ne nponeumtixov quidem Latine potius quam Graece dicere voluerunt. Rarissimus horum hymnorum usus. Quippe ex Homeri hymno in Apollinem multas invenias eius dei peregrinationes. 144

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1949 px
Kép magassága
2776 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.56 MB
Permalinkből jpg
022_000089/0145.jpg
Permalinkből OCR
022_000089/0145.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde