Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000089/0000

Versőrlő malomkőnek korpája? Filefalvi Filiczki János költői életműve

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Molnár Dávid
Title (EN)
Bran Disseminated by the Poem Grinding Millstone? Poetic Oeuvre of János Filiczki of Filefalva
Field of science
Irodalomtörténet / History of literature (13020), Irodalomelmélet, összehasonlító irodalomtudomány, irodalmi stílusok / Literary theory and comparative literature, literary styles (13021)
Series
Europica varietas Tokajensis. Dissertationes
Type of publication
monográfia
022_000089/0112
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 113 [113]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000089/0112

OCR

Az alkalmi költészetről a társasági kapcsolatok építésétől és ezen kapcsolatok lehetséges következményeitől is. Ha az alkalmi versek szerzője jó érzékkel mérte fel a társadalmi valóság struktúráit és pozícióit, majd ezt jó érzékkel alkalmi versekben is kifejezésre tudta juttatni, akkor ezen keresztül — ahogy Stockhorst fogalmaz — szimbolikus hatalmi tényezővé is válhatott." Képletesen szólva egy-egy alkalmi vers kulcsként is funkcionált, amely a társadalmi hálózat szövevényében kapukat nyithatott meg, vagy akár zárhatott is be. A decorum fogalmát nemcsak mint retorikai elemet kapcsolhatjuk az alkalmi vershez, hanem általánosabb értelemben, mint egy adott esemény díszeként is tekinthetünk rá. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert a felvilágosodás utáni — sok esetben máig tartó — kritikáknak épp az az egyik esztétikai ellenvetése a műfajjal szemben, hogy csupán kiegészítője, kelléke valami másnak, és így a legjobb esetben is csak iparművészeti járulék. Vagyis nem szuverén abban az értelemben, ahogy a posztromantikus zseniesztétika szeretné minden kötöttségtől függetlennek látni az ideális költő ideális költeményeit. Azonban sokkal hasznosabb, ha az adott eseményre készült alkalmi költeményekhez mint az esemény részeihez, és nem mint az esemény kiszolgálóihoz közelítünk. És ami szintén fontos, hogy nemcsak az alkalmi költemény része az eseménynek, hanem az esemény is része az alkalmi költeménynek. Ha úgy tetszik, akkor az alkalmi költemény dekorációja ugyan az eseménynek, de közben az esemény magának a költeménynek is a dekorációja, kiegészítője. És habár az élményesztétika — ahogy Gadamer fogalmaz — lejâratta és diszkreditälta nemcsak az okkazionalitäst, hanem a , dekoratív" fogalmát is, egy adott eseményre készült mű előadása nemcsak az eseményt cicomázta, hanem bemutatásra kerülésének , alkalma" a mű jelentését is gyarapította, vagyis jelentésének új dimenziójával díszítette." Márpedig ebben az értelemben maga az esemény lenne a költemény kiegészítője és nem a költemény az esemény kiegészítője. (Kapcsolatuk egy vizuális-térbeli élményt is nyújtó opera előadáshoz és ugyanennek az előadásnak valamilyen adathordozóról otthon hallgatott felvételéhez hasonlít.) A posztromantikus esztétika lekezelő ítéletében elfeledkezni látszik arról a tényről, hogy az alkalmi költeményekhez is éppúgy tartozott egy , tér", amiben eredetileg manifesztálódtak, ahogy a képzőművészeti műalkotásokhoz és építészeti alkotásokhoz is. Álljon itt ismét egy Gadamer-idézet, amely az alkalmi költészethez való modern viszonyulásra is érvényes: , Az utóbbi évszázadok képfogalma persze nem lehet magától értetődő kiindulási pontunk. Ellenkezőleg: vizsgálódásaink meg akarnak szabadulni ettől az előfeltevéstől. A kép létmódjának olyan felfogását szeretnénk javasolni, mely a képet el tudja választani az esztétikai tudattól és attól a képfogalomtól, melyhez a modern galéria szoktatott hozzá bennünket, s ismét össze tudja kapcsolni a dekoratív fogalmával, melyet az élményesztétika lejáratott. Nyilván nem véletlen, hogy vizsgálódásaink ebben megegyeznek az újabb művészettörténeti kutatással, mely le54 SrockHorstT 2006, 358-359. 5 GADAMER 2003, 167, 177. 111

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1949 px
Hauteur de l'image
2776 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.41 MB
Lien permanent vers jpg
022_000089/0112.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000089/0112.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu