Alciati emblémája azt verseli meg, hogy a báránybőrből készült dobot hiába ütik meg,
ha mellette egy farkasbőrből készült dob zeng, a báránybőr még halálában is annyira
retteg akár a halott farkastól is, hogy néma marad, és nem rezonál. Erre hozza fel
példának Jan Zizka (1360-1424) legendáját, amely szerint a halott huszita hadvezér
bőréből dobot készítettek, amelynek hangjára csatába szállva a csehek győzni tudtak:
„Sic cute detracta Ziscas, in tympana versus, / Boemos potuit vincere Pontifices”. (Mikent
Zizka lenyúzott bőrét is dobokra feszítették, hogy a cseh föpapokat le tudja győzni.)
Erre az Alciati-versre rimel Pelargus verse, amely a római szekta méltó büntetését
látja Zizka győzedelmes fegyvereiben, Luther tollában és a tűzből manapság számta¬
lan helyen visszatérő Husz Jánosban. A katolikus szektának ellenálló művészettel és
Marssal fenyegeti Rómát. Majd az utolsó disztichonban még egyszer kihangsúlyozza
Husz János feltámadó hamvait? és Zizka rettenthetetlen fegyvereit, amelyek méltán
tartják rettegésben Rómát.
Az 1605. március 15-i bejegyzés igazi sztárbejegyzés. Johannes Keplertől kapta
költőnk (729:
§2 Eza motívum megtalálható Filiczki egyik vers£ben is (Fırıczkı 1614, 57): Plurimus Ausonio nunc Hussus ab igne
resurgit (lásd oldalon). Talán Pelargus bejegyzése ihlette.