OCR
Életéről August: in Ps. LX. Vita nostra in hac peregrinatione non potest esse sine peccato: guia profectus noster per tentationes fit: nec sibi guisgue innotescit, nisi tentatus; nec potest coronari, nisi vicerit; nec potest vincere, nisi certaverit; nec potest certare, nisi inimicum et tentationes habuerit. Ps.27-1. Kopiog 6 éxihopyic kal napaonıorng Tod Biov. Quid me, JANE, rogas scribam tibi? Littera nil est, Ast amor, hic scribi nescius, est aliquid. Gorlicium linquens haec pauca notata relinquo; Nodus ut aeternum duret amicitiae. Steph[anus] P[astor] Miskolcinus Ungarus III Idicum Junii amoris non fucati Symbolam adponebat MD CIII Gorlici. Az album beírásainak esetlegességével szemben ez a hármas bejegyzés mintha valami laza kompozícióval bírna, amelyet saját tervezett elutazása ihletett (nagyjából egy hónappal később, július 12-én iratkozik majd be a heidelbergi egyetemre). Ebből talált aztán utat magának az a műfajnak megfelelő jellegzetesen közhelyes bölcselkedés, amelynek pillérére támaszkodva ajánlja baráti versét Filiczkinek. A , kompozíciót" Szent Ágoston 60. zsoltármagyarázata alapozza meg, amely a bűn nélküli élet lehetőségére, mint kísértő utazásra és embert próbáló harcra hívja fel a figyelmet. Ez a szövegrész kapcsolódik lazán a szemben lévő oldal Duodecim certamina Herculis (Herkules tizenkét viadala) című 137. emblémához. Miskolci Csulyak erre megnyugtatásul a 27. zsoltár első sorának saját maga által tömörített görög parafrázisával válaszol: „Az Úr az élet világossága és pajzsa". Majd az elutazni készülő csak ezek után közli versét a kacskaringós kézírás kötelékre hasonlító betűivel mint , kendőzetlen szeretetének jelét" (amoris non fucati symbolam). És így ezzel meg is válaszolja a vers kezdősorával felvetett dilemmáját, hogyan lehet betűkkel — piczura et poesis — a szeretetet kifejezni. A betűk vizuális képével mint a szeretet kötelékeivel: , Miért kéred tőlem, János, hogy írjak neked? A betű semmiség, csak a szeretet számít, azt ide íratni nem lehet. Ezeket a kis bejegyzéseket hátrahagyva hagyom el Görlitzet, hogy a barátság köteléke örökké tartson". Ez az egyetlen görlitzi bejegyzés, amely nem július közepén íródott. Miskolci Csulyak album amicorumában pedig három verses bejegyzést is találunk Filiczkitől. A már említett Anaxagorasz-vers keltezése 1603. március 17. Ez abból a szempontból lehet árulkodó, hogy Csulyak viszont csak három hónappal később írta be bejegyzését, ami talán azt jelenti, hogy március 17-én még Kraus tulajdona volt a későbbi Filiczki-album. Tehát költőnknek majd csak valamikor tavasszal kerül a birtokába. (A befűzött és méretében is nagyobb lapokon kívül az a pár bejegyzés, amely 1601ben és 1602-ben készült, mind Krausnak íródott.) 36. SzöGI 2011, 126 (no. 780). 32