OCR
Életéről Ezzel Filiczki lőcsei tanulmányait is 1590 utánra, de legkésőbb 1599-re tehetjük." Pontos születési idejéről ez sem mond semmit. Viszont Clementides Mihállyal való későbbi prágai találkozása segít időrendben elhelyezni Filiczki egykori tanárához írt vigasztalóversét. Clementides Lőcse város követeként tartózkodott Prágában 1605 februárja és áprilisa között, amikor is találkozott Filiczkivel, aki ekkor írhatta neki a fent említett verset. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a lőcsei iskolának fennmaradt az 1589-es szabályzata, amelyet Demkó Kálmán és Mészáros István részletesen elemzett is." Demkó szerint ennek a tanulmányi rendnek a mintája a Melanchthon által 1528-ban szerkesztett , szász tanterv" volt. Ez alapján a tanulmányait megkezdő Filiczkinek még a heti órarendjébe és napi életritmusába is be lehet tekinteni (minden délelőtt 7—9 óra és délután 13-16 óra között voltak az órák).? A tanulókat nyolc tanulócsoportra osztották, de úgy, hogy valójában csak öt c/assisszal számolhatunk, mert az ötödik osztályt bontották további négy alcsoportra. À prima classis volt a legfelsőbb osztály, amelynek tanulói már logika- és retorikaórákat vettek. Az órák hétfőtől szombatig tartottak. Cicero, Démoszthenész és Iszokratész retorikai műveit olvasták Vergilius Aeneisével együtt, és már görögül Homérosztól az Odüsszeiát vagy az Iliászt, valamint Plutarkhosztól a Párhuzamos életrajzokat. Lazításként heti két alkalommal ének- és zeneelmélet-órákon is részt vettek. Stílusgyakorlatként német szövegeket fordítottak latinra, majd ugyanezt görögre. Adott témára szónoki beszédet kellett kidolgozniuk latinul Cicero, Démoszthenész és Iszokratész beszédeinek mintájára, valamint adott témára latin és görög verseket írni. Ezeken felül pedig protestáns szerzők (Luther, Elias Hutter) teológiai műveit kellett elemezniük, hogy a hét végén, szombaton különböző témákban disputáljanak a diákok. A fennmaradt kevés nyomunk alapján arra következtethetünk, hogy Filiczki a felsőbb osztályokat már nem Lőcsén végezte, de az iskolai tanrend alapján az ötödik c/assis négy csoportjának a következő órái voltak: a nyolcadik tanulócsoportnak a betűtanulás; a hetedik tanulócsoportnak a magán- és mássalhangzók összevonása szótagokká, valamint a Donatus-féle latin grammatika paradigmáinak megtanulása; a hatodik tanulócsoportnak a Donatus-könyv és Petrus Mosellanus (Peter Schade) Paedologiájából a párbeszédek, disputák megtanulása, valamint a szótagok írása; az ötödik tanulócsoport a Donatus-könyv ismetlesen kivül mär a Disticha Catonisböl is tanulta a szentenciákat, valamint Luther katekizmusát németül, bibliai történeteket és a zsoltárokból, vagy Sirák fia könyvéből minden nap egy-egy szentenciát kellett a diákoknak leírniuk könyveikbe latinul és azok német fordítását gót betűkkel. Ekkor kezdték el megtanulni a számokat és azok leírását is. 7 " FRANKL 1873, 123-124. § Demké 1896, 7-27; MészAros 1981, 86-92. Läsd még Bencédy összefoglalását: BENcÉpY 1946, 4-18, 22. 9 Lasd: Demx6 1896, 16-17; MészAros 1981, 90-91. 25