epigrammata mea in spongiam incumberent: me cum Ovveno certare posse”.” Vagyis
Filiczki prológjából olyasmi hámozható ki, hogy Rem dicséretekkel és tanácsokkal
buzdította, mert szerinte a wales-i John Owennel (Audoenus, c. 1564—1622), vagyis a
,brit Martialissal" is versenyre kelhetne. Hogy ezt Rem levélben vagy szóban mondta,
vagy egyáltalán mondta-e valamikor is Filiczkinek, mindegy, számunkra az a fontos,
hogy Filiczki érdemesnek tartotta idézni, vagy megemlíteni ezt magáról. Szerényen
nem Martialisszal, csak a brit Martialisszal kelne versenyre a szepességi Martialis.
A következő szerző a koszorús költő Johann Peter Lotichius (1598—1669)," aki köl¬
tőnk első, nagyjából ötoldalas életrajzát is megírja 1628-as enciklopédikus Bibliotheca
poeticájában." Lotichius az antik időktől kezdve saját koráig 169 férfi és négy női köl¬
tőről készít leírást. Ezek egyike lenne Filiczki, akit saját tetrastichonjával így dicsér:
Joannes Filitzkius, Ungarus, poeta Lotichius verse Filiczkire
Commendas patriam non vana laude, tuosque | Nem hid dicsérettel zengik a hont s tieid’ most
Impariter scriptis, o Filefalve, modis. Óh Filefalvi a te váltakozó soraid.
Legimus ingenuae, vates, monumenta iuventae, ] Olvastuk, költő, nemes ifjúkorod jeleit már,
Ouanta senex olim carmina, guaeso, dabis?" Mily szép verseket ád, kérdjük, öregkorod is?"
Lotichius ugyan nem említi, hogy Filiczki új Ovidius lenne, viszont Bod Péter
, Filitzki Jánost" — szavainak megfelelő súlyt adva — úgy dicséri fel, hogy idézi a , Né¬
met országi Ovidius", vagyis Lotichius fenti epigrammáját." Bod más forrást is is¬
mert, mert már tud róla, hogy , Bethlen Gábor idejében Pataki Professor, a mellyben
menyi ideig élt? elöttem nem világos". Ez a forrás pedig nem lehetett más, mint a
Károlyi Zsuzsanna halálára 1624-ben kiadott Exeguiarum coeremonialium, amelyben
ezt olvashatjuk Filiczki verse alatt: „Ioanne Filiczki P. C. & Illustris Scholae Saaros
Patak Rectore primario”.
A 18. század elejen Debreceni Ember Päl (1661-1710) (Lampe-fele Historiae
ecclesiae reformatae) monumentális egyháztörténeti munkájában egyetlen mondatban
említi csupán szerzőnket a pataki skóla professzorainak felsorolásakor: , lohannes
Filitzki. In Oratione Matthiae Tsanaki Logicae eius annexa horum fit mentio ad A.
C. 1622. & seqq”.””
B FiLiczki 1614, 86.
4 STRICKER 1884; FLoop 2006, 1195-1198.
5 Loticutus 1628, 142-147. Lasd még: Krasnovsxy 2021, 19-21.
16 Nem hiäbaval6 erdemeiddel teszed kedveltte szülöföldedet &s tieidet disztichonokban, Filefalvi. Olvastuk - vä¬
tesz! — művelt ifjúságod irodalmi emlékműveit. Kérdezlek, öregkorodra mennyi dalt fogsz majd alkotni?
" Gulyás József fordításában: GuLyÁs 1936, 15. Lásd még: KRAsNovsxY 2021, 21-23.
Bop 1766, 85. Ráadásul Bodtól ismert egy albumbejegyzése, amelyben Filiczki versét idézi. LAA, szerk. ADAMIK,
Buyräs, Larzkovirs 2003-2024, no. 14357.
LAMPE [DEBRECENI EMBER] 1728, 596. Csanaki Maté kényve: Csanaxi 1625. Csanakirol lasd: RestAs 2017.